Vardlokkur - Med Døden Til Følge
Jaar van release: 2007
Label: Det Germanske Folket

Vardlokkur - Med Døden Til Følge

Vardlokkur; wijze mannen die beschikten over goddelijke kennis en deze bewaakten met hun leven, volgens de Scandinavische mythologieën. Het zal niet als een verrassing komen dat een band met dezelfde naam zijn muziek maakt met invloeden uit de paganhoek en die muziek is uiteraard black metal. De band Vardlokkur zal voor de meeste mensen nog een onbekende zijn, aangezien deze EP hun eerste is. Erg bekend zijn de leden Vrede en Saule ook niet. Wie even wat onderzoek doet, zal al snel vinden dat beide leden in het Deense Monomania hebben gespeeld, wat ook niet bepaald een bekende naam is. Ynleborgaz is dat echter wel. Het gerucht gaat dat deze producer onderdeel van de band is geworden en afgaande op het geluid van Vardlokkur, lijkt me dat niet onwaarschijnlijk; Med Døden Til Følge roept deels dezelfde sfeer op als het werk van Angantyr. Op deze EP speelt hij echter nog niet, dus alle waardering hiervoor gaat naar Vrede en Saule, en dat is verdiend!

Tussen de ingebouwde intro en outro zijn op Med Døden Til Følge vier nummers van rond de vier minuten te horen. Die intro en outro zijn leuk om even apart te benoemen, aangezien ze bestaan uit pianostukken met enkele opvallende dissonante klanken (in de outro komen hier nog strijkers bij), die op een hoger volume zijn opgenomen dan de rest van de EP, waardoor ze erg opvallen en een hele treurige toon moeten zetten. Helaas vallen ze een beetje uit de toon bij de rest van de muziek. Over de rest van de muziek vallen veel positieve dingen te zeggen. Vardlokkur speelt een heel degelijk stuk black metal, waarin de paganinvloeden nauwelijks naar voren komen. Persoonlijk vind ik dat totaal geen probleem, want hun speelstijl is interessant genoeg om dit ‘gemis’ op te vangen. Met veel enthousiasme wordt hier een klassiek stuk black metal neergezet, waarin noordse invloeden duidelijk hoorbaar zijn. Wie goed luistert, zal er iets van Angartyr in terughoren. Zoals andere recensenten voor mij ook al opgemerkt hebben, is de vergelijking met Taake meer voor de hand liggend, gezien de zang van Vrede.

Varlokkur’s black metal is hard, wisselend qua snelheid, bij vlagen melodieus en ademt soms een eigenaardig pagansfeertje uit, hoewel deze in muzikaal oogpunt niet nagestreefd wordt. Hoogtepunten op deze EP vind ik de nummers Morituri Te Salutant en Nordens Fane, simpelweg omdat ze het meest afwisselend zijn en er op deze nummers heel goed in geslaagd wordt om de sfeer op de juiste manier over te brengen. Het overschakelen tussen sfeermomenten en keiharde, razende black metal is iets dat de band goed onder controle heeft en in deze nummers ook duidelijk laat horen.

Hoewel de band er qua songwriting nog niet helemaal is – ik denk dat een volledig album met nummers als deze niet tot het einde zal boeien – geeft wat ik hier hoor hoop voor de toekomst. Houd de band dus maar in de gaten, want uit deze samenwerking kunnen nog wel eens leuke dingen tevoorschijn gaan komen.

1. Med Døden Til Følge
2. Morituri Te Salutant
3. Frygtens Skygge