• Erik Lindmark (Deeds Of Flesh) - 2018
  • George Harrison (The Beatles) - 2001

Ground Control - Insanity
Jaar van release: 2006
Label: Punishment 18 Records
Ground Control - Insanity
Het debuutalbum van het Italiaanse Ground Control is al in oktober 2005 opgenomen, maar heeft er lange tijd over gedaan om Nederland te bereiken. Dat wekt geen verbazing, want erg bijzonder is deze cd niet. Ground Control is het thrash metal nevenproject van zanger/gitarist Alessio Garavello, de vocalist van de power metal bands Arthemis en Power Quest. Op Insanity wordt jaren tachtig thrash vermengd met glam metal. Daardoor doet de band me denken aan het vroege werk van Lååz Rockit, maar dan met minder goede muzikanten en composities.

Het akoestische Intro heeft een mooie melodie, maar bevat enkele haperingen die suggereren dat Garavello het gitaarspel nog onvoldoende beheerst. Het gesproken intro van Truth wordt uitgesproken met een Italiaans accent dat pijn doet aan je oren. Dat effect hebben ook de hoge uithalen van Garavello in de cover van de Anthrax-klassieker Metal Thrashing Mad. Voor de rest wordt die cover best goed uitgevoerd, maar niet beter dan een willekeurige metal coverband in het dichtstbijzijnde jongerencentrum dat zou doen.

De eigen composities zijn alleraardigst, maar er lopen in de Benelux genoeg bands zonder platencontract rond met dit niveau. Het beste nummer is Insanity (In My Mind), dat een goede pot mid-tempo thrash naar grootmoeder’s recept serveert. Instrumentaal zitten Vortex Of Violence, Truth en Oriental Sorrow ook goed in elkaar. De hoogtepunten op deze cd zijn echter schaars en reiken niet al te ver. Aangezien het album nog geen veertig minuten duurt, is de conclusie derhalve dat Ground Control een studio is ingedoken lang voordat ze voldoende geschikt materiaal voorhanden hadden.

Daarbij resulteren de pogingen van Garavello om agressief te zingen af en toe in hemeltergend gekrijs. Zijn stem mist de natuurlijke agressie die een thrash metal zanger nodig heeft. Wanneer hij probeert om de gevoelige snaar te raken in de ballad Alone, is dat ook al geen onverdeeld succes. Afgaande op Insanity kan hij zich in het vervolg beter bij power metal houden.

1. Intro
2. Days Of Justice
3. Insanity (In My Mind)