20-10-2021

Derdian - War Of The Gods - New Era part 2
Jaar van release: 2007
Label: Magna Carta Records
Het verhaal dat Derdian op het debuut is gestart, had een cliffhanger en gaat op deze cd verder. Maar eerlijk gezegd heb ik dit keer niet echt de moeite genomen om te volgen wat er in het land van Derdian gebeurt. Het is allemaal te lezen op de officiële website van de Italiaanse band. Ik heb het begin wel gelezen, maar het begon mij eerlijk gezegd wat belachelijk te worden. "Troghlor had to leave for Naxar", "a worshipper of Khali Goddess was looking for proselytes to break up Mohzer’s worship", "Golstar , the head of a maniple of Derdian army, was travelling to Anubi’s lands"... zomaar wat zinnen uit het verhaal waarbij de meest stompzinnige namen je om de oren vliegen. Daar is werkelijk geen touw meer aan vast te knopen en dat terwijl op album New Era prt 1 het verhaal best nog wel interessant van start ging.

Over naar de muziek dus, want die is uiteindelijk het belangrijkste. Immers, bij dezelfde film score metal van Rhapsody kan het verhaal voor de meeste fans ook gestolen worden. Wat betreft de muziek op War Of The Gods is Derdian enigzins geëvalueerd, maar ook weer niet. De nummers zijn symfonischer, sneller en de composities zitten beter in elkaar. Hier speelt een band dat dit keer echt goed gezeten heeft voor het schrijven van de nummers. De symfonische metalfans die niet genoeg van dit genre kunnen krijgen en houden van dikke Italiaanse accenten, mogen van mij meteen naar de winkel rennen

Echter, Derdian is flink gekelderd wat originaliteit betreft. Op de vorige cd klonk het nog wel eens lekker stevig en ging men wel eens richting Judas Priest-achtige heavy metal. Dat is dit keer niet het geval en klinkt men als power metal-band nummer zoveel. De nummers luisteren lekker weg, maar eigenlijk gingen mijn oren pas echt spitsen tijdens Back To The Crystal. Een heftig, duister werkstukje en duidelijk de uitschieter van de cd. Helaas mist het album meer van dit soort nummers, waardoor de rest helaas als eenheidsworst voorbij komt. Maar goed, verder is het kwalitatief dik in orde. War Of The Gods kan zelfs aangeraden worden aan de mensen die graag nog eens wat 'hollywood metal' willen horen zoals Rhapsody dat in zijn begindagen nog maakte.

1. Overture
2. New Era
3. Betrayer