Derdian - New Era (Pt. 1)
Jaar van release: 2005
Label: Steelheart Records
Derdian - New Era (Pt. 1)
Steelheart records presenteert u: Derdian - New Era Part 1! De band- en cd-naam zijn afgeleid van het verhaal dat deze symfonische power metalband van plan is te vertellen over meerdere albums. Derdian is een fort waar het woord democratie echt betekenis heeft. Het volk neemt belangrijke beslissingen waarna de koning het eindoordeel geeft. Iedereen heeft er hierdoor een goed leven. Helaas, één of andere gek genaamd Troghlor heeft de ultieme kracht gekregen van Mohzer, de god van Duisternis. En het duurt niet lang of hij heeft met zijn nieuwe leger Derdian veroverd. Vanaf dat moment is het een fort geworden waar bloed en geweld heerst! Een 'New Era' is aangebroken.

Afijn, het hele verhaal wordt verder uitgebreid verteld op de website van de band. Het is een behoorlijk standaard verhaal dat in de fantasy-wereld al vele malen op een andere manier verteld is. Wat ik wel leuk vind is dat op deze cd de slechterik centraal staat en niet de held. Pas op het einde van de cd wordt duidelijk wie de eventuele redder van Derdian zou kunnen worden. Het is een goede cliffhanger waardoor ik toch wel benieuwd ben hoe het verhaal zich verder zal ontwikkelen.

Na het lezen van de eerste twee alinea's kan ik me voorstellen dat de link naar Rhapsody al is gemaakt. De raakvlakken met die band vallen muzikaal echter wel mee. Er worden namelijk geen andere instrumenten gebruikt dan de gitaar, bas, drums en keyboards. Maar de keyboards zorgen wel voor een hoog symfonisch gehalte. Ook komen er, met uitzondering van de intro, geen koren voor. Maar als ik de cd zo hoor, ga ik ervan uit dat de band op volgende cd's best een orkest en koor wil gebruiken.

De nummers zelf zijn voor een power metalband niet al te vaak snel, maar eerder mid-tempo. Het enige nummer dat van begin tot eind speedy is, is "Eternal Light".Toch wordt er vaak het gaspedaal ingedrukt tijdens refreinen, coupletten of solo's. Naast het prima gebruik van keyboards, zijn de gitaren ook lekker aanwezig. Naast de vele melodieën, worden we af en toe ook getrakteerd op zware gitaarriffs ("Anubi's Call" en vooral het logge "Crystal Lake"). Wat ook wel mooi is, is dat de solo's niet altijd van typische Malmsteem-snelheid zijn voorzien, maar vaak gewoon creatieve en eigen dingen bevatten.

Er zijn dus veel elementen aanwezig die ervoor zorgen dat het niet de zoveelste nieuwe power metal-release is. Maar uiteindelijk is dat het toch wel. Dat komt gewoon door de 'feel' die de cd en de band zelf uitstraalt. Maar afgezien van het feit dat het geluid soms te chaotisch klinkt als er veel dingen tegelijk gebeuren, is het een prima debuut geworden waar niks op aan te merken is. Ok, nog één ding dan en dat is dat sommige nummers wel erg op elkaar lijken. Dat komt doordat er vaak gebruik wordt gemaakt van dezelfde maatsoort waarbij het enige verschil het tempo is. Maar nogmaals, een prima eerste cd van het Italiaanse Derdian.

1. Incipit (intro)
2. Beyond the gate
3. Eternal light