• Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Headhunter D.C. - God's Spreading Cancer...
Jaar van release: 2007
Label: Dying Music / Obscure Domain
U, die religieafkeer en blasfemie binnen metal in de eerste instantie aan de zwartmetalen krijsers toeschrijft stuit wat mij betreft niet op onbegrip, maar wellicht wel op een eye-opener, want ook deathmetal steekt de kruizen lustig in de hens. Men noeme Immolation, Belphegor, Manticore, Incantation....een kleine greep uit de grabbelton der grote namen, de totale lijst is een tora aan bands die Jezus en consorten op alle mogelijke (on)culinaire manieren consumeren.
In mijn handen heb ik nu echter de overtreffende trap van dit alles, een band die op anti-religieus vlak als een M1 Abrams over alle andere heen walst, slechts bloedsporen der vernietiging achterlatend. Meet Headhunter D.C.!

Deze Braziliaanse dondergod laat geen ademvleugje onbenut om een gloeiende, vlees uiteenrijtende zweep op de ruggen van het geloof neer te kletteren. Deze band ademt enkel haat en dit aspect domineert de muziek van A tot Z. De dit jaar verschenen God's Spreading Cancer.. is, naast de definitie die de band zichzelf geeft, een aaneenschakeling van religieuze antipathie en bruut geweld jegens alles wat met het tegendeel te maken heeft. En hoewel dit thema, als een band niet uitkijkt, afgezaagd, uitgemolken en te cliché kan gaan worden, verrast deze vierde full-length vriend en vijand. Dat Brazilië kwaliteit levert weten we al langer, maar een band die dit soort muziek maakt, doet dit enkel vanuit een puur zwart hart.

Ieder getraind, verwend of lui oor wordt simpelweg weggeblazen door de loodzware, woeste klanken vol overtuigende aversie jegens het kruis. Iedere noot wordt met zoveel negatieve bezieling ingelegd dat het luisteren ernaar gepaard gaat met weerzinwekkend ontzag voor muzikanten die zoveel lading in muziek kunnen verwerken. Dit is niet zomaar stom gelul over "fuck Jezus" en "leve de geit", dit is pure agressie, afkomstig uit het diepst verborgen kelder van een zeer haatdragend brein. En de muziek reflecteert dit alles.

De brute deathmetal laat er geen gras over groeien. Snel, fel, bulderend, massief en lomp, voorzien van morbide riffs, warme solo`s en bovenal...een huiveringwekkende sfeer, die hierboven al uitgebreid is geloofd. Het toppunt van God's Spreading Cancer... is de titeltrack die genadeloos rammende death afwisselt met duister muzikaal gesluip en het plechtige gezang van een kerkkoor waar overheen een sinistere grom moordlust predikt. Kippenvel tot aan het plafond, geen ontkomen aan. Headhunter D.C. heeft van een doorsnee metal thematiek een waar meesterwerk gebrouwen die door de succesvolle combinatie van oerdegelijke technieken en geluid en een sfeer-injectie vol zwartgalligheid enkel lof kan genieten. Verplichte aanschaf, of ik kom u eten.

Tracklist
1. Dysangelium (Intro)
2. God Is Dead