Catarrhal - Putressence
Jaar van release: 2007
Label: Rotten To The Core
Catarrhal - Putressence
Vlak voordat de zomerse festivaldrukte -eindelijk- los lijkt te gaan barsten en de cd's die het (auto)reizend volk onderweg tot vermaak dienen worden uitgezocht en gearchiveerd komt RottenToTheCore op de valreep nog met een exemplaar die beslist voor mag dringen in de rij mee te nemen cd's, te weten Putressence van de Belgische Cattharhal. Geen bekende naam, dat ben ik met u eens. Maar fuck, de Vaders, Blind Guardians en Mayhems zullen deze zomer al in ongeveer iedere derde auto dienst moeten draaien. Wilt u dus een echte blik(oor)vanger zijn on the road, take this advice en maak van Putressence uw mobiele maat.

Deze prima deathmetalcd zal menig hart geheid sneller doen kloppen en menig voet dieper doen trappen (wat nou cruise control?!). Wat u kunt verwachten is puike death die qua geluid soms wat weg heeft van de Zweedse benadering, maar heeft beslist geen "typisch Zweedse" sound. Het is zijn eerder het ritme en de riffs (het woord "catchy" zou ik niet in de mond willen nemen hoewel het ook niet volkomen onterecht zou zijn als ik het wel zou doen) die daarheen linken. De productie is log, het geluid is zwaar en laag en de algehele indruk is uitermate violent. Catarrhal speelt geen kattenpis.

Goed, de basis is er, nu de aankleding. Een kerstboom op zich is leuk, een kerstboom voorzien van de nodige inhoud is vaak nóg leuker. Hetzelfde geldt voor Putressence. Ten eerste speelt deze cd ontzettend met het tempo. Monotoon gebeuk is in geen velden te bekennen want de band makt van ieder nummer echt iets moois. Hoewel het tempo grotendeels wel vrij hoog ligt zorgt Catarrhal voor meer dan voldoende rustpunten die het bewuste nummer op die manier interessant houden. Checkt u de nummers Ethereal's Hate en Phobic Parallelism maar.
Ten tweede weten de heren van Catarrhal bijzonder goed waar hun snaren zitten en wat ze kunnen. De riffs zijn vol inspiratie en klinken fris en uitdagend en soms ook aardig melodieus. Melodieus in complementerende zin van het woord want ook mede dankzij het uitbundige gitaargepingel ( Perspective,Cycle Of Rottenness, Metastasis) genieten de nummers een spannende samenstelling.
Tot slot is daar het sfeeraspect, want ook deze wordt door Catarrhal niet over het hoofd gezien. De donkere, neerslachtige en deprimerende klanken die de cd domineren zorgen voor een creepy sfeertje van een dreigende zwarte hemel die al drukkend op uw bovenkamer steeds lager zakt. Heerrrrr-fucking-lijk!

Oké, oké, ik snap uw punt. De zwaarmoedige klanken matchen natuurlijk niet met de euforie die geboren wordt uit het vooruitzicht van een naderend weekend van tent, booze en metaal. Maar aju, daar heb ik niks mee te maken. Draai Putressence nou maar gewoon en geniet met volle teugen van beste muziek. Vanzelfsprekend is het een feit dat de thuisblijvers uiteraard hetzelfde advies genieten.

1. Gangrene
2. Ethereal's Hate
3. Perspective