Sarpanitum - Despoilment Of Origin
Jaar van release: 2007
Label: Galactic Records
Sarpanitum - Despoilment Of Origin
Dat mythologische deathmetal "in" is, dat hoef ik u zo ondertussen niet te vertellen. We lopen massaal warm voor mokerende noten die verrijkt zijn met een mythische klank der oudheid of weet ik veel wat. We zijn het bijna normaal gaan vinden en daarom heb ik after all toch nog een leuke mededeling: alwieder een interessante cd van mythologische deathmetalaard. Na de (in mijn ogen) lichte sfeeraspect-gerelateerde tegenvaller van Nile ben ik bijzonder opgetogen nu ik wederom kan zeggen dat ik een waardevolle "goedmaker" op de kop heb getikt.

Sarpanitum is de bringer of happiness en de cd, die tevens het debuut is van deze Engelse band, is getiteld met de woorden Despoiment Of Origin. Onthoud deze titel, waarde lezer, want deze cd schopt niet alleen de konten purperblauw, maar tilt deathmetal in het algemeen weer een treetje hoger en dat wil toch wel zonder meer wat zeggen. Na drie zeer goed ontvangen demo's komt Sarpanitum nu met een zeer verdienstelijke eerste full-length en ja, dit zijn cd's waar mijn tere ziel bijzonder blij van wordt.

Ik kan u Despoilment Of Origin dan ook zeer warm aanbevelen. Denkt u, muzikaal gezien, aan een zeer aardige mix tussen... pak 'm beet: Nile (techniek, massiviteit geluid) en Vader (riffs, tempo) die naar eigen smaak is ingevuld met Babylonische mythologieën. En mocht u denken: "waar ken ik dat toch van?", nee, de muziek van Sarpanitum is geen aansluiting op de muziek van Shaarimoth. Hoewel de thematiek wel redelijk overeenkomt is de muziek wel degelijk verschillend.
Tekstueel staat ook Despoilment Of Origin bol van de Babylonische invloeden maar muzikaal liggen die invloeden er wat minder dik bovenop. Wel duidelijk waarneembaar, daar niet van, maar in de eerste instantie is Sarpanitum gewoon een goede deathmetalband die het genre meer dan naar behoren vertegenwoordigt. De subtiele mythologische toevoegingen geven deze muziek echter meer een eigen kleur en omdat de puzzel van vehemete en sfeervolle klanken naadloos wordt gelegd (met de instrumentale smaakmaker Dusk Over Assyria als kers op de taart) kunnen muziek en thema gewoonweg niet los van elkaar worden gezien en wordt Despoilment Of Origin daarmee een uitstekend album vol kwaliteitsklanken, een eigen smoel en een uitstekende productie die iedere nooit van de voordeligste kant belicht.

Een zeer verrassende binnenkomer en ik kan met recht zeggen dat ik naar het volgende album uit zal kijken. Tot die tijd zal Despoilment Of Origin mij tot groot vermaak zijn en wordt de kater van de mindere releases van dit jaar al zeer behoorlijk weggespoeld.

1. Seducing The Phallus Throne
2. Halls Of Decadence
3. Ascending The Divine