Crystalium - De Aeternitate Commando
Jaar van release: 2002
Label: Oaken Shield
Crystalium - De Aeternitate Commando
Alweer een kwaliteistrelease uit Frankrijk. Dit keer gaat het om de tweede cd van een band die volgens de bio warrior black metal speelt. Nou ben ik niet iemand die verzot is op de recente trend van het bedenken van sub-sub-sub-sub-sub-sub-genre's om de kleine, pietluttige verschillen tussen bands te clasificeren, maar in dit geval maak ik een uitzondering. Want als dit geen 'war metal' is weet ik het ook niet meer.

Crystalium bestaat sinds 1996 en heeft een demo uit 1997 en het album "Par Le Sang, Le Feu et Le Fer" op z'n naam staan. Ook heeft de band in thuisland Frankrijk in het voorprogramma gestaan van grote namen als Immortal, Angelcorpse en ...And Oceans. En nu is er dus "De Aeternitate Commando", waarmee de band ook buiten Frankrijk wat naamsbekendheid hoopt te veroveren.

Ik noemde de stijl van Crystalium 'war metal' en dus zul je al door hebben dat dit geen muziek voor tere zieltjes is. De basis is snelle, rauwe Black Metal met koude, epische keyboards en waanzinnige vocalen die door merg en been gaan. Je betrapt deze band er dan ook niet op dat ze een snel nummer wat afwisseling geven door een mid-tempo stuk toe te voegen. Afgezien van wat ambient achtige stukken met samples en oorlogsgeluiden die af en toe opduiken, krijgt drummer Altar (fan van onze vaderlandse Death Metal-trots?) geen rust en zit hij bijna constant onze trommelvliezen te beschadigen met dodelijke blastbeats. Tijdens deze snelle passages doet de band me aan gehaktmolens als Marduk, Kult Ov Azazel en onze eigen Unlord denken.

Grote kracht van Crystalium's sound is het vocale element. Blizzard Cillag is de man die daarvoor verantwoordelijk is en hij wordt daarin gesteund door Celtill, die de achtergrond krijzen voor rekening neemt. Vaak hoor je meerdere stemmen tegelijk krijzen, wat een angstaanjagend geluid oplevert dat eigenlijk alleen volledig waarneembaar is als je de cd met een koptelefoon op luistert. Met name het nummer "Je Suis le Christ" heeft veel profijt van de fantastische vocalen.
De teksten zijn overigens volledig in het Frans geschreven en dat is bijzonder, want dat hoor je niet vaak. Het aantal Duitse, Noorse en Zweedse Black Metal bands dat hun teksten in moedertaal schrijft is niet te tellen, terwijl het overgrote meerendeel van bijvoorbeeld hun Franse en Nederlandse tegenhangers de Engelse taal gebruikt om de antichristelijke boodschap van haat, oorlog en duisternis over te brengen. Ik hoor vaak dat men vindt dat de Franse taal te 'zacht' klinkt om zich te lenen voor Black Metal gebruik, maar Crystalium bewijst dat dit dikke onzin is. Laat het een voorbeeld zijn voor Black Metal bands wereldwijd.

Echt belangrijke verschillen hoor ik niet tussen de composities die dit schijfje bevat, en als er geen interludes op de cd stonden was dit waarschijnlijk hinderlijk geweest. Dit is dus niet zo, want doordat de nummers zo snel en agressief zijn kom je als liefhebber van het genre automatisch in een soort 'vibe' terecht en wil je ook niet dat het tempo daalt. De liederen zijn voornamelijk op snelheid, scherpe vocalen en licht symfonische keyboards gericht en echt memorabele riffs heb ik niet gehoord. Zoals ik al zei worden er ambient achtige stukken in de nummers en een soort interlude gebruikt om de boel afwisselend en interessant te houden. Dit zijn vaak industrieel klinkende keyboardgeluiden en samples van geschut en andere oorlogstaferelen ("Ce Qu'il en Restera").

Om een of andere reden heb ik nu het idee dat ik "De Aeternitate Commando" tekort heb gedaan. Om dat idee tegen te gaan wil ik even concreet zeggen wat ik van dit album vind, namelijk: Een verwoestend, strak gespeeld stuk Zwart Metaal dat bewijst dat Crystalium een van de beste Franse bands in het genre is. "De Aeternitate Commando" is een waardevolle vervanger voor die 15 euro die je nog in je portemonee hebt.

1. La Valeur de la Haine
2. Je Suis le Christ
3. Erep Erton - Second Nema