• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Autumn - When Lust Evokes The Curse
Jaar van release: 2002
Label: Samhain Records
Autumn - When Lust Evokes The Curse
Een CD van Nederlandse bodem. Dat is mooi want die hebben bij mij toch een streepje voor. De band is opgericht in 1995 en heeft sindsdien enkel en alleen verschillende promo CD's uitgebracht. Dit is dus hun debuut- album. De promo CD's ken ik niet dus ik kan geen vergelijking maken tussen nieuw en oud werk. Autumn speelt het soort muziek waar ik hoofdzakelijk naar luister de laatste tijd en doet qua spelen en liedjes schrijven zeker niet onder voor de grote jongens in dit genre. Ik bedoel daarmee bands als After Forever, Nightwish, Within Temptation en er zijn er nog wel meer. Maar ik moet zeggen dat er op de CD ook nogal wat andere invloeden te horen zijn en het geheel moeilijk in hetzelfde hokje te stoppen is als eerder genoemde bands. Autumn heeft wat mij betreft meer dynamiek en maakt meer gebruik van de verschillende kanten die ze opkunnen. Eigenlijk maken ze gebruik van alle mogelijkheden die er zijn, van sereen rustig tot behoorlijk hard zeg maar, maar dan nog grotere contrasten dan we gewend zijn eigenlijk. De keyboards en strijkers nemen een zeer grote rol in.

De CD begint met het mooie "Who has seen her wave her hand", de titels van de nummers zijn trouwens best mooi gevonden. Bij het intro valt meteen de produktie een beetje negatief op doordat de overgang van het rustige naar het heftige stuk nogal rommelig klinkt. Is best jammer want het doet enige afbreuk aan een verder zeer goed nummer. Ook de hierop volgende nummers zijn een mooi vervolg en laten steeds weer een veranderende stijl horen. De mannelijke stem is erg mooi en de zangeres past erg goed bij de muziek en zorgt voor veel dramatiek. Nu ik de CD op mn koptelefoon luister komen alle instrumenten veel beter tot hun recht waardoor alleen de produktie weer negatief opvalt.

Het nummer "Behind the Walls of her Desire" kon ook zo uit de koker van After Forever komen, al moet ik zeggen dat ik dit toch wel een heel erg gaaf nummer vind. Je moet er even de tijd voor nemen om er naar te luisteren maar dat is zeker de moeite waard. Alleen de dynamiek in het zingen van de zangeres is net wat minder dan bij eerder genoemde concurrent. De liedjes daarentegen zijn weer veel breder en uitgebreider.

Dan komt nu het slotwoord. Ik vindt het een hele mooie CD om eens rustig naar te luisteren. Als je van het genre houdt ben je eigenlijk verplicht om hier in ieder geval naar te luisteren. Je zult snel horen dat de produktie nog niet kan tippen aan de grote concurrenten, maar ik denk dat dat bij Autumn wel goed gaat komen. Ze vallen nu nog een beetje weg tegen After Forever en Within Temptation maar gezien de belangstelling op dit moment. Sommige nummers klinken net wat te glad en mogen wel wat harder en afwisselender maar verder is het gewoon goed.

1. Who Has Seen Her Wave Her Hand
2. Mirrors Magic Sights
3. When Lust Evokes The Curse