Miasma - Spirit Death
Jaar van release: 2007
Label: Triple Silence Records
Miasma - Spirit Death

Laat ik maar met de deur in huis vallen: Miasma’s Spirit Death was een ware hel om te moeten luisteren. Nee, beste lezers, dat bedoel ik niet positief. Zelden heb ik zo’n oninteressant stukje black metal gehoord. Het album opent met een soort van galmend gefluister. Dat soort dat je nog wel eens hoort als je in computerspelletjes ronddoolt in catacomben vol zombies en ander gespuis. Op zich is dit niet een erg storende factor, ware het niet dat dit zes en een halve minuut aanhoudt.

Na het teleurstellende begin sta je als luisteraar te springen om een goed stukje black metal, maar dat komt niet. In het nummer Death Finally Comes wordt de luisteraar getrakteerd op een simpel, zichzelf herhalend gitaarriedeltje, met een mysterieus deuntje op de achtergrond. Op dit moment begon ik mij serieus af te vragen of de mensen bij Triple Silence Records niet per ongeluk de soundtrack van één van de horrorfilms van hun moederonderneming (Salvation Films) naar de fabriek gestuurd hadden.

Als ik ben aangekomen bij Channeling Hateful Energy hoor ik eindelijk black metal. Het soort dat rechttoe rechtaan is en weinig aan de verbeelding overlaat. Met de muziek die op dit album ten gehore gebracht wordt, is de band het toonbeeld van een band die zich drukker maakt om imago dan om muziek. Rauwe schreeuwen, een demo-achtig geluid en riedeltjes die zichzelf iets te vaak herhalen. Cinifer, het enige bandlid en overtuigd “anti-kosmisch Satanist”, brengt ons met Miasma een dodelijke atmosfeer en anti-menselijke, satanische terreur. Zijn woorden, niet de mijne.

De bovenstaande alinea is een aardige beschrijving van de rest van het album, meer kan ik er niet van maken. Spirit Death sleept op dezelfde manier voort als ik hierboven beschreven heb. Weinig afwisseling, geen interessante uitschieters en niets dat uitnodigt om het album een tweede luisterbeurt te gunnen. Ik sluit af met een quote van Cinifer uit een interview met het e-zine Nihilista: “If music cannot trigger certain emotional and mental states and is just as you say melody and tune, then it is not worth wasting time creating.” Een vorm van zelfreflectie?

1. Communion From Beyond
2. Death Finally Comes
3. Channeling Hateful Energy