Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

25 februari:
  • Atheist, Cadaver, Hideous Divinity, From Hell en Typhus
  • João Paulo Martins (Ramp) - 50
  • Miika Juhani Hostikka (Sinamore) - 43
  • Ricardo Confessori (Shaman) - 53

• Bruce Corbitt (Rigor Mortis) - 2019

Avalon - The Final Move
Jaar van release: 2006
Label: DAWA Music

Avalon - The Final Move

Sommige bands redden het wel, andere bands redden het niet. De symfonische hardrockband Avalon uit Limburg had de potentie om het te redden, maar heeft het in de jaren tachtig toch uiteindelijk niet gehaald met als hoofdreden de bergen bezettingswisselingen die de band door heeft gemaakt. Deze groep met als bekendste lid gitarist Jack Pisters kwam in 2005 onverwacht weer bij elkaar om hun mini-album The Third Move geremasterd en aangevuld met demo’s, rariteiten en nieuwe composities opnieuw uit te brengen op een dubbelalbum onder de naam The Final Move.

Op het eerste schijfje van deze dubbelaar treffen we het mini-album The Third Move aan samen met drie nieuwe composities van de huidige band en een aantal demo’s. Ondanks dat het geluid van het mini-album aardig is opgepoetst, blijven die jaren tachtig hardrock met een berg symfonische invloeden onmiskenbaar aanwezig. Muziek die niet zou hebben misstaan bij zo’n typische jaren tachtig filmklassieker. Opvallend is vooral het soepele gitaarwerk van de eerder genoemde Jack Pisters. Virtuoos en snel weet hij al snel de show te stelen.

De nummers op dit album staan niet in chronologische volgorde, wat soms verrassend kan zijn, want van het ene op het andere moment hoor je songs die twintig jaar verschillen met het andere materiaal. De nieuw opgenomen en geschreven nummers passen echter perfect tussen het reeds bestaande materiaal, en vallen dan ook vooral op door het kwalitatief betere geluid. Verrassend is ook de track Goliath’s Hide, dat enorm van de rest van de twee schijfjes verschilt met een iets gladder geluid. Zangeres Marij Driessen die hier de vocalen voor haar rekening neemt, zullen we later ook nog terughoren tijdens live-materiaal uit het einde van de jaren tachtig. Het is goed te horen dat de band ook live haar mannetje stond. Het tweede deeltje van deze dubbelaar is vooral gevuld met rariteiten en live materiaal: een rijtje live-sets, wat conceptnummers waarvan Fox On The Run het meest interessant is, en nog een ‘bonustrack’ speciaal voor de fans, maken dit album compleet.

Dit complete overzicht van Avalon is ideaal voor de metalfans die zich er jaren terug al op wisten te vermaken, of voor diegenen die een interesse hebben in de symfonisch gerichte rock van de jaren tachtig. Het is echt een mooi schijfje geworden met sterke nieuwe nummers, en een berg aan extra materiaal. Avalon was recent nog live te bewonderen in hun eigen Limburg, en volgens de site zou er begin 2007 nog meer op poten staan.

CD1:
1. The Courts Of Chaos
2. Dancer In The Eye Of The Storm