13-12-2019

Wetton/Downes - Icon II: Rubicon
Jaar van release: 2006
Label: Frontiers Records
Wetton/Downes - Icon II: Rubicon
Een jaar geleden zat iedereen nog te wachten op het nieuwe Asia album Architect Of Time. Maar toen wilde Geoff Downes terug bij de originele line-up van Asia horen en dat had ingewikkelde gevolgen. Ten eerste speelt Asia nu tot het einde van het jaar, maar komt er voorlopig geen nieuwe plaat. Ten tweede startten misnoegde Asia leden Govan, Payne en Schellen de nieuwe band GPS dat onlangs op InsideOut Music verdienstelijk debuteerde met Window To The Soul. En tenslotte verschijnt er van het duo Wetton/Downes nu hun tweede soloplaat.

Ik ben niet bekend met Icon I, maar deel twee ruikt wel erg naar Asia elpees van vijfentwintig jaar geleden. Terwijl GPS duidelijk een meer moderne richting opzoekt, klinkt Icon II echt heel erg gedateerd. Maar dat interesseert de heren niet want ze hebben dit album duidelijk gemaakt voor hun eigen achterban in plaats van een nieuw publiek te willen aanspreken. En met een verse kop koffie in de zetel vlakbij de openhaard zijn deze symfonische pop/rock songs met veel aandacht voor toetsenpartijen wel erg te pruimen. Zeker wanneer Anneke van The Gathering haar mooie stem leent aan enkele duetten. Prachtig! Soms krijg je het zelfde weke gevoel dat oude jaren ’80 komedies uitstralen en verlang je zelf terug naar de tijd toen iedereen conservatief was en toen pc’s nog aanzien werden als buitenaardse wezens. Een intens gevoel van geluk dat U hopelijk ook zal ervaren met het luisteren van deze songs.

Het GPS debuut bevat wel wat meer originaliteit, maar iedereen die op zoek is naar het ouderwetse Asia popgeluid kan niet omheen Icon II. En met wat geluk (of ongeluk, naar gelang uw perceptie) verschijnt er volgend jaar een nieuwe GSP, een nieuwe Asia en een nieuwe soloplaat van Wetton/Downes. Muzikanten zijn toch moeilijke mensen.

1. The Die Is Cast
2. Finger On The Trigger
3. Reflections