various - Voices Of The Styx
Jaar van release: 2005
Label: Terranis Productions
various - Voices Of The Styx
Niet zeuren. Verzamelcd’tjes kunnen leuk zijn. Ik bedoel, later heb je een nieuwe plaat van een of andere black metalband en nog later realiseer je je dat je al die tijd al een nummer van de bewuste band in huis hebt. Op dat ene verzamelingetje. En het nummer is nog exclusief ook. Op geen enkele andere release kom je hem tegen, althans, in veel gevallen. Daar komt bij dat als de muziek op die verzameling niet al te beroerd is, het ook nog eens fijn is om de cd in kwestie te draaien. Net zoiets als je mediaplayer op shuffle zetten en alle rommel die je in je pc hebt staan doen langskomen. Beter dan de godganselijke dag Radio 538, want we doen hier aan metal en de rest telt niet.

Oké, in verband met verzamelcd’s krijgen we Voices Of The Styx… te verwerken. Ik heb wel ergere dingen te verwerken gekregen. En mocht je toevallig met de wens zitten om uit te zoeken wat er zich in het ondergrondse van Hongarije begeeft, deze cd moet je hebben. Mij interesseert het eigenlijk weinig wat er zich allemaal in het Hongaarse ondergrondse afspeelt, maar een stapeltje lekkere black metalnummers is natuurlijk nooit weg.
Om kort te zijn: we hebben de nummers op zich natuurlijk nooit eerder gehoord, maar de manier waarop ze in elkaar zitten wel. Zonder in oeverloze details te treden, Voices Of The Styx… is geen compilatie die maakt dat je denkt: O mijn god, wat is me dat voor een land, dat Hongarije?! Maar, wat maakt dat ook uit. De hele boel klinkt gewoon alleraardigst en de cd kent een paar uitschieters: een opvallend nummer is dat van Hexenwood : Reményerdő, omdat het lang is en omdat het begint en eindigt met gezang dat ongetwijfeld hoort bij traditionele Hongaarse folklore. Net als vrijwel alle nummers op Voices Of The Styx… “doet het denken aan”. In dit geval moet ik denken aan oude Aeternus en Hades (Almighty), maar wie ben ik? Een andere uitschieter is Turulvér, met een nieuwe versie van hun nummer Meótisz. Dit nummer is al eerder op hun ep verschenen, in 2003, maar op deze compilatie staat zoals gezegd een bewerking ervan. Turulvér is een band om in de gaten te houden, klinkt redelijk toegankelijk en melodieus, en het is goed (en logisch) dat deze band ook vertegenwoordigd is op Voices Of The Styx…. Turulvér, dus. Hou de ogen open, de eerste full length komt eraan.
En verder staat er eigenlijk voor elk wat wils op deze verzameling. De ene band gebruikt een drumcomputer en de andere niet. De ene band doet een beetje denken aan Immortal en de andere aan iets uit de Verenigde Staten of Frankrijk. En zo kan je nog wel even doorgaan. Geen hoogvliegers en sommige nummers zijn redelijk tot kut en andere weer erg leuk of fijn of goed, of hoe je het ook wil noemen.

Met ander woorden: eeeh.. Goed cd’tje. Mocht je hem tegenkomen, op wat voor manier dan ook, neem ‘m maar. Je valt je er geen buil aan. Of je moet een pertinente hekel aan compilaties hebben. Eigenlijk is het moeilijk om te bepalen waarom je een cd als deze in huis zou moeten halen, behalve dat een vergaande interesse voor de Hongaarse underground een reden kan zijn. Of je wil alles wat een ander niet heeft. Of je raakt in een staat van euforie als je ‘compilatie van black en wat death’ hoort.
Een cijfer geven doen we maar niet.
En ondertussen vermaak ik mij prima met mijn biertje en de diversiteit die Voices Of The Styx… biedt.

1. Ahriman - Crowcloud
2. Aetherius Obscuritas - My Hate Is His Spirit
3. Koprofaagia - Fleshland Playground
4. Fagyhamu - Twilight of Sullen Hell
5. Gutted - Dreadful Stories from the Past
6. Vorkuta - Seeds of Storm
7. Funebre - About the World of Man
8. Hexenwood - Reményerdő
9. Ravenshades - Obsessed in Peace of Mine (live)
10. Thy Funeral - Black spell of Destruction
11. Age Of Agony - Winter (I Die with You)
12. Turulvér - Meótisz
13. Warkult - War
14. Ater Tenebrae - Chanting of the Catacombs
15. Gholgoth - Engrams of Sin
16. Blood Rainbow - Flight of Icarus

Reviewer: Tjitze
Toegevoegd: 28 mei 2006

Meer:

• label

• Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.