Metalfan.nl - Metal nieuws, reviews, interviews en meer...

23-10-2020

Ihsahn - The Adversary
Jaar van release: 2006
Label: Candlelight Records
Ihsahn - The Adversary
Ihsahn (Vegard Sverre Tveitan) zal natuurlijk altijd vooral bekend staan als de creatieve helft van het legendarische black metal zwaargewicht Emperor. Zijn progressieve muzikale visie ging zich door de jaren heen telkens meer in Emperor’s sound manifesteren, met als hoogtepunt het eclectische Prometheus: The Discipline of Fire & Demise, dat hij in principe in z’n eentje schreef.

Sinds het heengaan van Emperor heeft Ihsahn niet stilgezeten. Samen met vrouw Heidi Tveitan leverde hij in 2004 onder de naam Peccatum nog het uitstekende Lost in Reverie af, en nu is daar dan zijn eerste échte solo-album, voor het gemak maar uitgebracht onder zijn ‘artiestennaam’ Ihsahn. Als liefhebber van des man’s meer recente werk waren mijn verwachtingen voor The Adversary hooggespannen. Volledig terecht, blijkt na beluistering.

Bij het horen van opener Invocation leg ik meteen een link met de progressieve structuren van het laatste Emperor-album Prometheus. Die plaat heb ik destijds helemaal grijs gedraaid, dus het doet me deugd dat Ihsahn onder zijn eigen naam die sound verder uitwerkt. Softere stukken worden afgewisseld met passages waarin stevige gitaren, blastbeats en duistere vocalen hoogtij vieren. Ook Panem et Circenses en het agressieve And He Shall Walk in Empty Places zal liefhebbers van de latere Emperor zonder meer aanspreken.

Met Called by the Fire begeeft hij zich meer op prog-terrein. Ihsahns liefde voor Mercyful Fate krijgt hier ook de kans om zich te openbaren, door middel van korte heavy metal-achtige stukjes en King Diamond-achtige hoge uithalen.
In Homecoming horen we zang van niemand minder van Kristoffer Rygg (aka Garm), wat ik als Ulver-fan als een aangename verrassing beschouw. Dit nummer behoort tevens, samen met de theatrale ballad Astera ton Proinon, tot de rustigere momenten van het album.

Over het algemeen valt te zeggen dat The Adversary een dynamisch album is, waarop duidelijk elementen van Emperor en Peccatum terugkeren, naast meer complexe progressieve structuren. Niet beperkt door de kaders van zijn vorige bands, krijgen deze hier eindelijk kans om zich volledig naar Ihsahns zin in het geheel te manifesteren. Zo ook zijn zangtalent, die vooral in het grootse The Pain is Still Mine tot het uiterste gedreven wordt.

De productie is prima en over het drumwerk van Asgeir Mickelson (oa Borknagar, Vintersorg en Spiral Architect) hoef ik natuurlijk geen opmerking te maken. Uitstekende plaat van een visionaire muzikant, die wederom aantoont dat er wel degelijk leven is na Emperor.

Tracklist:
1. Invocation
2. Called by the Fire
3. Citizen
4. Homecoming
5. Astera ton Prionon
6. Panem et Circenses
7. And He Shall Walk in Empty Places
8. Will You Love Me Now?
9. The Pain is Still Mine

Score: 85 / 100

Reviewer: Patrick T.
Toegevoegd: 10 april 2006

Koop dit album in

Meer Ihsahn:

[ Terug naar de Album Reviews ]

Ihsahn - The Adversary
Reactie van Amibor op 11-04-2006 om 00:50u
Score: 90 / 100

Als ik even mag mierenneuken, het is niet Isahn, maar Ihsahn, en het is niet zijn eerste soloproject, Thou shalt suffer was er ook al een, alleen geen succesvolle naar het schijnt. Maar verder heb je gelijk, het album is geweldig, en vooral de opener Invocation doet me deugd.

Ihsahn - The Adversary
Reactie van Patrick op 11-04-2006 om 11:27u

Spelfout gecorrigeerd. Thou Shalt Suffer was er idd ook nog, IMO niet echt een geweldig project helaas.

Ihsahn - The Adversary
Reactie van peter1968 op 26-04-2006 om 15:50u
Score: 59 / 100

Produktioneel is het IMO juist een enorme tegenvaller.. Je hoort duidelijk de songstructuren van het geniale Emperor, maar dan in een Kane of Earring jasje (bij wijze van spreken). Het is rock in plaats van metal. Regelmatig heb ik innerlijk geschreeuwd om een echt vette riff. Jammer.

Ihsahn - The Adversary
Reactie van willem op 04-08-2006 om 18:27u
Score: 92 / 100

the real thing, crushing , haunting, but try opeth for even better songstructures and menacing compositions..............