12-05-2021

The Devin Townsend Band - Synchestra
Jaar van release: 2006
Label: InsideOut Music
The Devin Townsend Band - Synchestra
”Ik ben een pingpongbal. Ik kan verder gaan totdat ik een emotie beu ben en dan begin ik aan de volgende. Strapping Young Lad is de antithesis van The Devin Townsend Band. Zonder SYL’s “Alien” zou ik “Synchestra” nooit hebben kunnen schrijven. Zonder de zwarte periodes, geen lichte tijden.”

Devin kan duidelijk goed reflecteren over zijn eigen werk. Zo duister het laatste SYL meesterwerk klinkt, zo positief klinkt zijn nieuwste creatie. Meer dan een uur lang krijgen we een soundscape voorgeschoteld die verdeeld is in mooi catchy liedjes en merkwaardige tussenstukjes. Humor, poppy refreinen, geniale melodieuze intermezzo’s, krachtige riffs tot een heuse polka tweeluik…al het positivisme dat Devin in zich heeft zitten, komt op zijn kenmerkende expressieve wijze tot uiting. Onze Mad Scientist weet hét gewoon. Wat? Hét, hét, hét. Wat het leven mooi maakt en hoe we onze brein kunnen overstijgen naar een utopiaans nirvana. Althans dat gevoel krijg je bij het beluisteren van het nieuwe materiaal. Misschien neemt hij ons gewoon wéér in het ootje, we zullen het wel nooit weten.

Is deze plaat beter als “Terria” en “Accelatered Evolution”? Een vraag die je niet echt kunt beantwoorden. Al zijn werk is gewoon bijzonder en valt onderling moeilijk te vergelijken. Een gemakkelijkere vraag is “Moet je dit album aanschaffen?”. Absoluut! En dan wel de gelimiteerde editie die een DVD bevat met een live studio gig van Devin. Om deze rommelige recensie te eindigen (Devin laat je achter in een droomwereld waarin je geen besef hebt dat je achter een PC zit, laat staan dat er woorden uit je vloeien) maak ik graag gebruik van de wijsheid van de Chinees Lao-tse: De wortel der dingen te zien: dàt is intelligentie.

1. Let It Roll
2. Hypergeek
3. Triumph