Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Disengage - Application For an Afterlife
Jaar van release: 2005
Label: Swell Creek Records
Disengage - Application For an Afterlife
Er was een tijd dat Cleveland bekend stond als één van de saaiste steden van de Verenigde Staten. Met de opening van het enige echte Rock 'n Roll Hall of Fame museum, en de gestage ontwikkeling van een heuse rockscene (Biblical Proof of UFO’s, Abdullah, Keelhaul), lijkt daar langzaamaan verandering in te komen. Het zwaar rockende viertal Disengage timmert al een aantal jaren aan de weg, maar gooit met hun meest recente album Application For an Afterlife nog maar eens wat extra olie op het vuur van de Clevelandse rockscene.

Want deze plaat rockt als een flinke tiet. Het album opent met het heftige hardcore/punk nummer Pharmacyland, waarna de band gas terug neemt en zich tegoed doet aan wat meer uiteenlopende rockstijlen. De strakke ritmesectie en de rebelse, geëmotioneerde vocalen van zanger Jason Byers, die bij vlagen wat aan het stemgeluid van Maynard James Keenan (Tool, A Perfect Circle) doen denken, bepalen de krachtige, herkenbare sound van Disengage. Deze band zet een vrij gangbare stijl neer (redelijk mainstream Amerikaanse spierballenrock), maar met sterke nummers als Give Thanks en Love Letter Rough Draft blinken zij wel degelijk uit in hun specifieke hoekje van de pissed off heavy rock.

Bands als Disengage lopen het gevaar om te glad en te mainstream te gaan klinken, maar in dit geval garanderen het brede scala aan invloeden en vriendschap met bands als High On Fire en Hyatari dat deze band z’n harde edge niet verliest. Nu hoor ik meer Black Flag dan Black Sabbath in hun sound terug, maar de muziek kent meer interessante eigenschappen dan een oppervlakkige luisterbeurt doet vermoeden.

Disengage stond ooit op het rooster van het legendarische Man’s Ruin label, dus ik ben benieuwd hoe hun vorige album, Obsessions Become Phobias, klinkt. Application For an Afterlife staat bij mij in ieder geval te boek als een prima plaat van een eigenwijze heavy rockband die wellicht een gouden toekomst tegemoet gaat.

Tracklist:
1. Pharmacyland
2. University of Texas Militia
3. Give Thanks
4. Fever Dreams
5. In Touch
6. Bruise
7. Cover the Globe
8. Love Letter Rough Draft
9. Death Threat
10. Los Angeles
11. Uncommon Mind
12. We Were the Ogre of Brucewood
13. District 2 Electric Boogaloo
14. Left Without a Voice

Score: 84 / 100

Reviewer: Patrick T.
Toegevoegd: 5 mei 2005

Meer Disengage:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.