• Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Cradle Of Filth - Nymphetamine
Jaar van release: 2004
Label: Roadrunner Records
Cradle Of Filth - Nymphetamine
Slechts één jaar na het imponerende conceptalbum Damnation and a Day levert Cradle of Filth alweer een nieuw album af, met de intrigerende titel Nymphetamine. Zoals door veel mensen al verwacht werd, heeft de band de samenwerking met het major label Sony al na één album beëindigd. Inmiddels schijnen de heren het prima naar hun zin te hebben bij Roadrunner. Ik zal geen woorden meer vuil maken aan de discussie of Cradle of Filth al dan niet black metal speelt (het antwoord van de band zelf daarop kun je in het recente interview met bassist Dave Pybus lezen): wie alleen bij de eerste albums van deze band zweert, zal ook op Nymphetamine niet meer veel van zijn gading vinden.

De term ‘extreme metal’ om de muziek van Cradle of Filth te omschrijven is nog niet eens zo gek, vooral gezien de aard van dit nieuwe album. Waar Damnation and a Day volgepropt zat met orkestrale passages en koorzang, is Nymphetamine veel soberder van opzet. De toegevoegde waarde van een tweede gitarist is op dit album duidelijk te horen: de gitaarpartijen zitten uitstekend in elkaar, de band beroept zich meer dan ooit op lekker in het gehoor liggende gitaarsolo’s en de keyboards lijken enigszins weggemoffeld te worden.

Na de wat verplichte intro Satyriasis komt het plat getitelde Gilded Cunt uit de speakers knallen. Hier valt al op dat de gitaarpartijen veel meer aandacht dan normaal hebben gekregen en de keyboards nog slechts als ondersteuning dienen. Het is eigenlijk een typisch Cradle-nummer geworden, maar dan tóch net weer anders dan men zou verwachten. De zang van Dani is op dit album wat minder extreem uitgevallen dan voorheen, waarmee ik bedoel dat je niet veel extreem hoge uithalen zal terugvinden op Nymphetamine. Aparte vermelding verdient het geweldige nummer Filthy Little Secret, dat uitstekend gitaarwerk en een heerlijk refrein bevat. Vooral de dubbele gitaarsolo is subliem en doet zelfs denken aan een soort extremere variant op Iron Maiden. Enige kritiek is echter ook op zijn plaats, en wel met betrekking tot het nummer Nymphetamine Overdose, waarop ex-Theatre of Tragedy-zangeres Liv Kristine een gastrol heeft. Met bijna tien minuten is dit nummer het langste nummer van dit album en muzikaal gezien zit het wederom uitstekend in elkaar, maar de zang van Liv Kristine doet enorm afbreuk. Haar warme stem past totaal niet bij de rest van het nummer, waardoor de prachtige onderliggende melodie volledig teniet wordt gedaan. Erg jammer!

Al met al levert Cradle of Filth met Nymphetamine een album af dat toch weer anders is dan men zou verwachten, maar eveneens typisch als Cradle of Filth klinkt. Mensen die Midian en Damnation and a Day te druk en bombastisch vonden, zullen uitermate tevreden zijn met de ontwikkeling van deze band. Waar sommige oudere albums van de band wel eens de neiging hadden wat in te zakken op het einde, zit bovendien bij dit album het venijn in de staart, met drie toppers achter elkaar: het eerder genoemde Filthy Little Secret en de twee Midian-sequals Swansong for a Raven en Mother of Abonimations (de vervolgen op respectievelijk Her Ghost in the Fog en Cthulhu Dawn). Er kan nog zoveel gezegd worden over het imago van deze band, zo lang Cradle of Filth albums als Nymphetamine blijft afleveren, zul je mij niet horen.

1. Satyriasis (Intro)
2. Gilded Cunt
3. Nemesis
4. Gabrielle
5. Absinthe With Faust
6. Nymphetamine (Overdose)
7. Painting Flowers White Never Suited My Palette
8. Medusa and Hemlock
9. Coffin Fodder
10. English Fire
11. Filthy Little Secret
12. Swansong For A Raven
13. Mother of Abominations

Score: 86 / 100

Toegevoegd: 22 september 2004

Meer Cradle Of Filth:

Cradle Of Filth - Nymphetamine
Reactie van trooper op 22-09-2004 om 15:34u

ik vind die discussie over genre's belachelijk. En dan niet alleen Cof, metal in het algemeen wordt in hokjes geduwd. Ik heb alleen Gilded cunt gehoord,op hun graspop optreden en daardoor heb ik al goede verwachtingen van dit album. Mijn score zal dus voor later zijn

Cradle Of Filth - Nymphetamine
Reactie van Old Motorheadbanger op 23-09-2004 om 18:25u

Beter dan de vorige, maar ik vind C.O.F. altijd goed

Cradle Of Filth - Nymphetamine
Reactie van Een_Metalfan op 24-09-2004 om 16:43u

Ik vind Nymphetamine Overdose juist machtig gedaan. Ik viel direct voor dat nummer ! Prachtig gewoon. Toegegeven , ik hoor graag Gothic Metal met vrouwenzang. Voor de rest is de review okee. Effe benadrukken dat ik Cradle niet in een Gothic hokje wil stoppen.

Cradle Of Filth - Nymphetamine
Reactie van Een_Metalfan op 25-09-2004 om 00:09u
Score: 92 / 100

Het is een geweldig album: kwaliteit alom! Bruut, zacht, snel, traag, erotisch en pervers tegelijk. En Nymphetamine Overdose is het sterkste nummer, misschien zelfs hun sterkste nummer tot hier toe.

Cradle Of Filth - Nymphetamine
Reactie van jeroenfilth op 27-09-2004 om 18:26u
Score: 100 / 100

100 kan niet anders super goed gemaakt Nymphetamine overdose is goed!!! zeer goed vind gilded cunt alleen beter :) en om op een metal fan te reageren: hun beste nummer is toch wel The Principle Of Evil Made Flesh :) jammer dat dat wijf meejbleerd dat klinkt inderdaad niet haat dat gothic wijve gebleer maar verder super anders

Cradle Of Filth - Nymphetamine
Reactie van Clemens83 op 28-09-2004 om 12:24u

Ik vind de zang van Liv Kristine juist gaaf... weer eens wat anders als al dat theatrale opra geblèr in de meeste gothic metal bandjes... Ik vind alleen je recensie bar slecht, het knalt van de oordelen en tegenstrijdigheden maar ja Je zegt dat mensen die midian en damnation te bombastisch vonden niet zullen vallen voor deze cd, maar ondertussen geef je wel aan dat de laatste 2 nummers inderdaad vervolg nummers zijn op midian nummers. Deze zijn niet minder vol en bombastisch als de nummers op midian,, vind ik dan

Cradle Of Filth - Nymphetamine
Reactie van Draconian op 28-09-2004 om 21:45u

Cradle of Filth - Nymphetamine Geplaatst door Clemens83 op 2004-09-28 12:24:13 Score: 80 / 100 -------------------------------------------------------------------------------- Ik vind de zang van Liv Kristine juist gaaf... weer eens wat anders als al dat theatrale opra geblèr in de meeste gothic metal bandjes... [b]Ik vind alleen je recensie bar slecht, het knalt van de oordelen en tegenstrijdigheden maar ja Je zegt dat mensen die midian en damnation te bombastisch vonden niet zullen vallen voor deze cd, maar ondertussen geef je wel aan dat de laatste 2 nummers inderdaad vervolg nummers zijn op midian nummers. Deze zijn niet minder vol en bombastisch als de nummers op midian,, vind ik dan [/b] Jongen, als je eens fatsoenlijk leest, zal het je misschien opvallen dat ik juist zeg dat mensen die Midian en Damnation te bombastisch vinden dit album WEL zullen kunnen waarderen. Daar doen bovendien twee vervolgnummers op Midian-nummers geen afbreuk aan, aangezien ook deze nummers veel gitaargerichter zijn dan de nummers op Midian. Als je met kritiek komt, onderbouw hem dan en zorg dat je weet waar je het over hebt, in plaats van wat loos en tegenstrijdig te lopen brallen.

Cradle Of Filth - Nymphetamine
Reactie van jeroenfilth op 29-09-2004 om 20:57u
Score: 100 / 100

vraagje: ik snap niet hoe Swansong for a Raven en Mother of Abonimations een vervolg kunnen zijn op Her Ghost in the Fog en Cthulhu Dawn ik vind ze muziekaal totaal anders en zie de link textueel ook niet achja zal wel aan mij liggen..... verder wou ik nog ff terug komen om mijn vorige statement dat dat wijf meejzingt word naar een paar keer luisteren wel mooi klinkt misschien raar... maybe is het even wennen ofzow maar nu vind ik Nymphetamine een van de beste nummers op het album :)

Cradle Of Filth - Nymphetamine