Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Howard (Twisted Method)† - 43
  • Gregg Bissonette (Lana Lane) - 66
  • Jon Lord (Deep Purple)† - 84
  • Lars F. Larsen (Manticora) - 52
  • Les Paul† - 110
  • Matt Bellamy (Muse) - 47
  • Mike Coolen (Within Temptation) - 50
  • Nicolas Dubois (Amartia) - 43
  • Paul Chapman (UFO) - 71
  • Pete Gill (Saxon) - 74
  • Pete Kaipanen (Skyward) - 46
  • Ramón Lage (Avalanch) - 52
  • Randy Burns (producent) - 71
  • Skip James† - 123
  • Tomas "Samoth" Haugen (Emperor) - 51
  • Trevor Bolder (Uriah Heep) - 75
  • Wes Scantlin (Puddle Of Mudd) - 53
Review

Tsatthoggua - We Are God
Jaar van release: 2024
Label: Osmose Productions

 -

Blackmetalfans die al wat langer meedraaien, zullen de naam Tsatthoggua in de jaren negentig vast wel eens zijn tegengekomen. Het Duitse gezelschap levert in dat decennium twee platen af via het toen nog behoorlijk toonaangevende Osmose Productions, waar grote namen als Marduk, Enslaved, Samael en Absu onderdak vonden. Hoewel Hosanna Bizarre (1996) en Trans Cunt Whip (1998) in muzikaal opzicht weinig verheffends laten horen, weten de Duitse smeerpoetsen enig momentum te genereren met hun opzichtige geflirt met thema’s als perversie, BDSM en militarisme.

De albums leken daarmee gedoemd tot een leven in vergetelheid, hooguit interessant als curiositeiten, ware het niet dat de band sinds 2019 – na een periode van bijna negentien jaar – een doorstart maakt. Zo kan het zomaar gebeuren dat anno 2024 ineens een nieuwe langspeler in de schappen ligt, die zesentwintig(!) jaar na zijn voorganger verschijnt. Osmose Productions ziet blijkbaar nog steeds brood in het geheel. Heeft Tsatthoggua zich door de jaren heen ontwikkeld tot een wat volwassener band? Of is het adagium ‘wijsheid komt met de jaren’ niet van toepassing op deze oudgedienden?

We Are God blinkt in ieder geval niet uit in verfijndheid, zullen we maar zeggen. De negen nummers zijn van het type ‘simpel geros’. Een onbehouwen en rechtlijnige combinatie van black metal met een thrashmetalrandje, voortbordurend op het werk van Impaled Nazarene en tevens voorzien van een flinke scheut Belphegor. Op bepaalde momenten blijkt dat behoorlijk effectief, zeker als de teksten ook nog eens lekker in het Duits worden geblaft. Zo is Vorwärts Vernichter een prima, opgefokt muzikaal testosteronbommetje dat weliswaar niets nieuws laat horen, maar qua uitvoering zeer verdienstelijk uit de speakers komt knuppelen. The Doom-Scrawl Of Taran-Ish onderscheidt zich met wat epischere melodielijnen, die het geheel iets meer cachet geven. En het smerige Pechmarie is weliswaar pure Belphegor-verheerlijking, maar daarom niet minder sterk.

Helaas zijn er ook de nodige middelmatige momenten op We Are God te vinden. Zo ploetert het titelnummer in een monotoon en weinig verheffend, log ritme naar de finish. I Drive My Dogs (To Thule) (nuttige verduidelijking overigens) wisselt vurige erupties met tragere passages. Daardoor is de track muzikaal gezien weliswaar wat minder eendimensionaal dan de andere nummers, maar met ruim zeven minuten is het nummer wel wat aan de lange kant. True Black Love is ook behoorlijk monotoon, waardoor de effectiviteit van de sterkere nummers plaatsmaakt voor simplisme en gezapige clichés. Datzelfde geldt voor Gloria Extasia, dat zich primair op tekstuele en muzikale platitudes beroept en daardoor nogal flauw overkomt.

U trekt inmiddels zelf waarschijnlijk al de conclusie dat We Are God niet bepaald het comebackalbum van het jaar is. Op de beste momenten klinkt de muziek van Tsatthoggua krachtig, urgent en ‘in your face’, maar de scheidslijn tussen gedrevenheid en banaal simplisme is dun – en wordt lang niet altijd met verve bewandeld. Bij vlagen aardig, bij vlagen middelmatig, dus al met al een onopvallende, lichte voldoende.

Tracklist:
1. Master Morality
2. Vorwärts Vernichter
3. The Doom-Scrawl Of Taran-Ish
4. I Drive My Dogs (To Thule)
5. True Black Love
6. No Paradise For Human Sheep
7. Gloria Extasia
8. We Are God
9. Pechmarie

Score: 65 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 6 november 2024

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.