Into The Grave 2026
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in november 2025 werd uitgebracht?

1914 - Viribus Unitis
Agnostic Front - Echoes In Eternity
Astarte - Blackdemonium
Astronoid - Stargod
Bell Witch & Aerial Ruin - Stygian Bough Volume II
Bloodbound - Field Of Swords
Blut Aus Nord - Ethereal Horizons
Danko Jones - Leo Rising
Demon King - Death Knell
Depravity - Bestial Possession
Equilibrium - Equinox
Havamal - Age Of The Gods
Ildaruni - Divinum Sanguinem
Kauan - Wayhome
Lamp Of Murmuur - The Dreaming Prince In Ecstasy
Mezzrow - Embrace The Awakening
Novembre - Words Of Indigo
Of Mice And Men - Another Miracle
Omnium Gatherum - May The Bridges We Burn Light The Way
Pupil Slicer - Fleshwork
Qrixkuor - The Womb Of The World
Spock’s Beard - The Archaeoptimist
The Devil Wears Prada - Flowers
VoidCeremony - Abditum
een ander album uit november 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

    4 december:
  • Three Days Grace en Badflower
  • 5 december:
  • Ice Nine Kills, The Devil Wears Prada en Creeper
  • 6 december:
  • Cradle of Filth en Suffocation
  • Epinikion en Abstracted Mind
  • Skroetbalg
  • 8 december:
  • Chelsea Grin, Signs Of The Swarm, Mugshot, Crown Magnetar
Geen concerten bekend voor 02-01-2026.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artur Sahakjan (Tystnaden) - 43
  • Ben Ward (Orange Goblin) - 51
  • Chris Wolstenholme (Muse) - 47
  • Ingeborg Anna Seide (Adorned Brood) - 53
  • Isaac Bitton (Les Variations) - 78
  • Jarno Parantainen (Machine Men) - 44
  • Masafumi Gotoh (Asian Kung-Fu Generation) - 49
  • Nate Mendel (Foo Fighters) - 57
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks)† - 65
  • Richard "Rik" Charron (Exciter) - 58
  • Rick Savage (Def Leppard) - 65
  • Tom McGuinness (Manfred Mann) - 84

Vandaag overleden:
  • Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006
  • Marquis de Sade (auteur) - 1814
Review

Dead Head - Shadow Soul
Jaar van release: 2024
Label: Hammerheart Records

 -

We hebben in Nederland vanaf het begin van de jaren tachtig een levendige en kwalitatief goede metal-scene, met een veelheid aan bands die prima kunnen wedijveren met de internationale concurrentie. Dead Head behoort zonder twijfel tot deze categorie. De Zwolse formatie viert dit jaar maar liefst haar vijfendertigste verjaardag en zet deze mijlpaal luister bij met het verschijnen van Shadow Soul. Dat het nieuwe album zo kort op de voorganger, het uitstekende Slave Driver (2022), verschijnt mag gerust een verrassing worden genoemd. Heel productief zijn de heren namelijk niet: Shadow Soul is pas het achtste album sinds het debuut The Feast Begins At Dawn uit 1991.

Dead Head speelt klassieke thrash geworteld in het geluid van de eighties. De invloeden van bands als Slayer, Dark Angel en Kreator zijn duidelijk hoorbaar op Shadow Soul, zonder dat het ergens uitdraait op ordinair kopieerwerk. Daarvoor zijn de heren zich te goed bewust van waar ze mee bezig zijn. Hun lange ervaring komt duidelijk naar voren in zowel de kwaliteit van de songs als de uitvoering ervan. Ook de productie van Erwin Hermsen is dik in orde en laat alle instrumenten duidelijk naar voren komen in de mix. De nummers zitten goed in elkaar en blijven boeien, omdat de band een goede manier heeft gevonden om de riffs gevarieerd te houden en op het juiste moment te versnellen of te vertragen.

Het album opent met het uitstekende Litany Of The Wake, dat met een razende riff over een klassieke thrashbeat begint, op het juiste moment even vertraagt, om vervolgens weer op gang getrokken te worden met een gierende solo in de beste King/Hanneman-traditie. En vanaf dat moment gaat het gas vol open tot het einde. Wat een lekker nummer! Thrash volgens het boekje. Beukende riffs? Check. Intensiteit? Check. Headbangend ritme? Check.

Na deze vliegende start en het afwisselende Serpents Of Fame gaat het tempo met Caverns Of Fate drastisch omlaag. De trage, bijna dissonante openingsriff grijpt onmiddellijk de aandacht. Daarna gaat het nummer eens niet in de hogere versnelling, maar gaat het zelfs nog een tandje trager met een Obituary-achtige riff. Tot aan het einde toe wordt de spanning knap gehandhaafd zonder dat de verwachte geweldsexplosie ooit aanbreekt, door op het juiste moment met een nieuwe riff, een melodielijn of een korte solo te komen. Vanwege dit fascinerende spanningsspel is dit mijn favoriete track op de plaat.

The Run begint traag, in de stijl van Caverns Of Fate, maar schakelt halverwege een paar versnellingen door om te eindigen als snelle thrasher. In Opulent Disruption gaat het juist de andere kant op, als de snelle thrash van het begin overgaat in een trager segment met een verrassende, bijna bluesy riff. Het snelle The Age Of Hype is misschien wel het prototypische Dead Head-nummer: een staalkaart aan eighties-invloeden omgevormd tot iets eigens. De instrumentale niemendalletjes Defiance en Dark Emptiness hadden van mij niet gehoeven. De overige nummers zelf bevatten namelijk voldoende variatie om de aandacht vast te houden en een adempauze overbodig en zelfs storend te maken.

Shadow Soul haalt (net) niet het niveau van zijn voorganger, maar is nog steeds een uitstekende plaat. De lengte is met 28 minuten wat aan de krappe kant, maar de kwaliteit van het gebodene maakt het gebrek aan lengte meer dan goed. Dead Head doet wat het al jaren doet en dat is goede thrash-platen maken.

Tracklist:
1. Litany Of The Wake
2. Serpents Of Fame
3. Caverns Of Fate
4. Defiance
5. The Age Of Hype
6. The Run
7. Opulent Disruption
8. Dark Emptiness

Score: 80 / 100

Reviewer: Jürgen
Toegevoegd: 20 maart 2024

Dynamo Metalfest 2026

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.