Pit
Enquête

Wat is vooralsnog jouw favoriete studio-album, dat in mei 2023 is uitgebracht?

Blood Ceremony – The Old Ways Remain
Burning Witches – The Dark Tower
Cattle Decapitation – Terrasite
Cloak – Black Flame Eternal
Deathstars – Everything Destroys You
Devildriver – Dealing With Demons Vol. II
Elegant Weapons – Horns For A Halo
Enforcer – Nostalgia
Frozen Soul – Glacial Domination
Immortal – War Against All
Kalmah – Kalmah
Metal Church – Congregation Of Annihilation
Non Est Deus – Legacy
Omnerod – The Amensal Rise
Phlebotomized – Clouds Of Confusion
Sirenia – 1977
Sleep Token – Take Me Back To Eden
Supersonic Revolution – Golden Age Of Music
Sweet And Lynch – Heart And Sacrifice
The Ocean – Holocene
Thulcandra – Hail The Abyss
Unearth – The Wretched; The Ruinous
Vomitory – All Heads Are Gonna Roll
Winger – Seven
een ander studio-album uit mei 2023

[ Uitslag | Enquêtes ]

    7 juni:
  • Rottenness, Gorgatron en Man As Plague
  • Sweden Rock Festival
  • 8 juni:
  • Sweden Rock Festival
  • The Creepshow
  • 9 juni:
  • Into The Grave
  • No Warning, One King Down, No Turning Back, Shutdown, Worst Doubt en Simulakra
  • Onthou en Gavran
  • Sweden Rock Festival
  • 10 juni:
  • Akelei, Neroth, Façade en Baardvader
  • Blood Fire Undeath festival
  • Into The Grave
  • Into The Grave afterparty: Bongzilla en Ter Ziele
  • Mantah, Temptations For The Weak, Eightball en Deadlines
  • Sweden Rock Festival
  • 11 juni:
  • Into The Grave
  • Into The Grave afterparty: Cerebral Extinction en The Troopers
  • Kamchatka en The Tiger Lovemachine
  • 12 juni:
  • KISS en Skid Row
  • 13 juni:
  • Asking Alexandria
  • KISS en Skid Row
  • Slipknot
    7 juli:
  • Bospop
  • Tribulation en Laster
Kalender
Vandaag jarig:
  • Attila Kovács (Akela) - 43
  • Axtwald (Negator) - 42
  • Henri Samuli Seppälä (Children Of Bodom) - 43
  • James Smith (Season's End) - 41
  • Ole Alexander Myrholt (Enslavement Of Beauty) - 45
  • Pim Blankenstein (Officium Triste) - 53
  • Sebastian Paul (Syrens Call) - 54
  • Suvi Grym (Vanguard) - 44
  • Tomi Ullgren (Rapture) - 45
  • Yiotis Dounas (Blade Of Spirit) - 38

Vandaag overleden:
  • Christopher Lee (Rhapsody Of Fire) - 2015
Review

Septicflesh - Codex Omega
Jaar van release: 2017
Label: Season of Mist

 -

Codex Omega, de meest ambitieuze plaat van Septicflesh tot nu toe, werd vijf jaar geleden op de nietsvermoedende wereld losgelaten. Een mooi moment om deze bijna onberispelijke plaat alsnog de meer dan verdiende aandacht te geven. In alle eerlijkheid heb ik de heren na Communion (2008) van mijn radar laten glippen. Voor mij werkte die combinatie van klassieke elementen met death niet echt. In elk geval niet zo goed als die van stijlgenoten Fleshgod Apocalypse. In 2018, net na de jaarwisseling, stuitte ik op de videoclip bij Martyr en dat moment veranderde alles.

Niet eerder klonk Septicflesh zo massief. De orkestratie wordt niet alleen gebruikt om sfeerelementen toe te voegen, maar is werkelijk samengesmolten met de brute, agressieve death tot een demonische cocktail. Bovendien zijn de orkestratie en koorzang verbluffend mooi. Gitarist Christos Antoniou heeft klassieke muziek gestudeerd en weet precies wat hij doet. Het kenmerkende gegrom van Spiros Antoniou komt ook veel beter uit de verf, evenals de cleane zang van gitarist/tekstschrijver Sotiris Vayenas. Het is de eerste plaat met de getalenteerde Kerim Lechner achter de drumkit. De productie van Jens Bogren is de kers op de taart. In mijn veertig jaar als metalhead was ik zelden zo onder de indruk van een plaat.

Natuurlijk is het wiel met Codex Omega niet opnieuw uitgevonden. Sterker nog, feitelijk is er niets nieuws toegevoegd aan de mix. Het recept is alleen verfijnd en geperfectioneerd. De dreigende sfeer is continu aanwezig in een epische soundscape en instrumentaal is de plaat uitzonderlijk. Alle noten van het Prague FILMharmonic Orchestra, de gitaren, de bas en de drums zijn op elkaar afgestemd in een bombastische muur van geluid. Verpletterende riffs, blastbeats, strijkers en blazers versterken elkaar tijdens de chaotische momenten. De impact is fenomenaal en over ieder miniem detail is nagedacht.

Dantes Inferno volgt keurig de klassieke Septicflesh-stijl en bouwt op van verontrustende, bombastische coupletten met een stampend refrein tot een alles verpletterende groove. De intro verraadt niet meteen welke kant het nummer opgaat en dat zorgt voor spanning. Wel wordt meteen duidelijk dat de orkestratie zeer effectief wordt ingezet. Portet Of A Headless Man ontpopt zich met oriëntaalse melodieën, fraaie koorzang en technisch vakmanschap tot een eerste hoogtepunt. Martyr, Enemy Of Truth en Our Church Below The Sea behoren eveneens tot de favoriete nummers. Laatstgenoemde vooral door de zang van Sotiris Vayenas.

Septicflesh heeft met Codex Omega iets speciaals afgeleverd. Nummers die mij iets minder aanspreken, zoals Dark Art en Faceless Queen, zijn immers meer dan de moeite waard. Voor Trinity had ik wat meer luisterbeurten nodig om het te laten groeien. Hier en daar hoor je fragmenten terug van eerdere platen. Dat stoort mij niet. Overigens lijkt daar wel rekening mee gehouden in de setlist voor Infernus Sinfonica MMXIX. Die steekt ingenieus in elkaar om het geen storende factor te laten zijn. De orkestrale bonustracks zijn de moeite waard om eens te beluisteren.

Is er dan niets om over te klagen? Nee. Geen enkele plaat is perfect, maar Codex Omega komt heel dicht in de buurt. Sneller, beter, zwaarder en massiever dan de eerdere platen. Het volledige muziekstuk is prachtig geschreven en de uitvoering is perfect, net als de productie. Kortom, een meesterwerk in alle opzichten.

Tracklist:
1. Dantes Inferno
2. 3rd Testament (Codex Omega)
3. Portrait Of A Headless Man
4. Martyr
5. Enemy Of Truth
6. Dark Art
7. Our Church Below The Sea
8. Faceless Queen
9. Gospels Of Fear
10. Trinity

Score: 90 / 100

Reviewer: Marc
Toegevoegd: 22 oktober 2022

Meer Septicflesh:

Metalfestival Into The Grave

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2023 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.