• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Charlotte Wessels - Tales From Six Feet Under Vol II
Label: Napalm Records

-

Vorig jaar kwam Tales From Six Feet Under uit, een collectie solonummers van Charlotte Wessels die ze in haar eigen kelder heeft geschreven. De titel van haar tweede soloplaat verraadt dat er een vervolg is gekomen. Beide albums worden live ten gehore gebracht op 23 oktober in TivoliVredenburg te Utrecht, de plek waar de zangeres voor het laatst met Delain optrad.

Net als haar solodebuut is Tales From Six Feet Under Vol II een compilatie. Dat resulteert in een zeer uiteenlopend palet aan stijlen. Venus Rising belicht de popkant, maar biedt ook industrial, trip-hop en dat met een prima beat die uitnodigt tot meebewegen. Human To Ruin is een stuk steviger, meer metal dan alles bij elkaar van het debuut, maar deze track bevat ook prog. Dan zijn we er nog lang niet, want Against All Odds brengt je terug naar de jaren zestig. Zo kunnen we nog wel even doorgaan met voorbeelden en stijlen noemen, maar we gaan niet alles verklappen. Divers is het album dus zeker.

De constante factor is de melodieuze zang van Wessels. De vijfendertigjarige frontvrouw laat zich van veel verschillende kanten horen. Poppy in Venus Rising, rockend en verhalend in het filmische The Phantom Touch, elders zwoel, duivels of zelfs gruntend(!). In elk nummer komt ze met beklijvende zanglijnen. Neem bijvoorbeeld het memorabele, poprockende The Final Roadtrip, waarin de in Zwolle geboren dame zeer overtuigend de hoogte in gaat, of Utopia, dat de luisteraar vanwege de teksten peinzend en verlangend achterlaat.

Een punt van kritiek betreft de geprogrammeerde drums. In de rustigere tracks is dat beslist geen probleem, maar als het er steviger aan toegaat, mis je de power van een echte drummer. Ook veel van de gitaar- en baspartijen zijn synthesized. Wel heeft Wessels samen met Guido Albers op productioneel gebied nog beter werk geleverd dan op de vorige plaat. Daardoor ligt het geheel toch erg prettig in het gehoor. Probeer maar eens stil te blijven zitten op de alt-pop van Toxic. Gaat niet lukken.

Tales From Six Feet Under Vol II is een heel prettige verzameling verrassende, melodieuze songs die alle kanten opvliegt. En dat maakt het, ondanks dat de samenhang ontbreekt, interessant. Er gebeurt namelijk constant wat, hetzij op vocaal, hetzij op instrumentaal vlak. De compacte composities vertellen ieder een eigen verhaal, veelal ingegeven door gebeurtenissen tijdens de pandemie. Deze tweede soloplaat pakt je al snel in en blijft vanwege zijn gelaagdheid boeiend op lange termijn. Benieuwd hoe dat live gaat klinken.

1. Venus Rising
2. Human To Ruin
3. The Phantom Touch