Charlotte Wessels - Tales From Six Feet Under

Zestien jaar lang was Delain een belangrijk deel van het leven van Charlotte Wessels, maar aan het schijnbaar gelukkige huwelijk kwam begin dit jaar een einde. Ondanks meerdere pogingen om tot een gezamenlijke visie te komen, is het niet gelukt om op één lijn te komen met betrekking tot de toekomst van de symfonische metalformatie. Ieder gaat inmiddels al een tijdje zijn of haar eigen weg. Zo ook de Zwolse zangeres. Haar fans volgen haar sinds vorig jaar via haar Patreon-pagina, het platform waarop ze iedere maand een door haar geschreven nummer vrijgeeft. Zeventien maanden later ligt haar solodebuut Tales From Six Feet Under voor ons, met daarop tien van de via Patreon verschenen songs.

Geen bombastische metal dit keer, maar veelal intiemere pop- en rockliedjes. Zo zijn er het Muse-achtige Afkicken (het enige Nederlandstalige nummer) en het poppy Masterpiece, dat wellicht in de smaak valt bij de liefhebbers van het rustige werk van Bring Me The Horizon. Superhuman komt enigszins in de buurt van Massive Attack en het industrial Cry Little Sister (cover van de soundtrack voor de film The Lost Boys) laat weer een heel andere kant horen. En wat te denken van het tevens soundtrack-achtige duet met Alissa White-Gluz in Lizzie? De overgangen zijn dus best wel groot, niet vreemd voor een verzamelalbum.

Hoewel het pompeuze aspect van Delain ontbreekt, bestaan de composities uit meerdere lagen instrumentatie en vocalen. Neem bijvoorbeeld de fantastische samenkomst van diverse synthesizer-, blaas-, gitaar-, zang- en strijkerspartijen in Victor en de switch naar een dansbaar tempo in het refrein. Progpop op zijn best. Of New Mythology, waarin meerdere zanglijnen elkaar in harmonie naar grotere hoogte stuwen. Steeds weer doen nieuwe elementen hun intrede, waardoor je je als luisteraar beslist niet hoeft te vervelen. Integendeel, het maakt deze compilatie juist reuze-interessant.

Enerzijds voelt de muziek door de refreinen en elementen uit de popmuziek licht aan, anderzijds zit er door die gelaagdheid en de beladen teksten veel diepgang en donkerte in. Die dualiteit is heel mooi uitgewerkt. Lage pianotonen, melancholische melodieën, kalmerende zang, soms tegen Enya aanhangende pop; alles komt op intrigerende manier samen. Neem bijvoorbeeld één van de hoogtepunten in de vorm van Soft Revolution. Deze epische afsluiter heeft een lief keyboardloopje, maar ook een stevig refrein met heavy riffs. Charlotte imponeert hierin zowel met haar ingetogen, zwoele zang als haar stevige voordracht, en wat een prachtig a-capella-stuk aan het einde.

Je hebt direct na afloop daarvan zin om het album nog eens te beluisteren, om het beter te doorgronden, om meer te ontdekken. Tales From Six Feet Under is echt een achtbaan van emoties, net als het afscheid bij Delain dat geweest is. Fans hoeven echter niet te treuren, want hoewel dit solomateriaal heel anders klinkt, laat Charlotte Wessels hier horen dat ze niet alleen goed kan zingen, maar ook nog eens interessante progpop kan maken. Knap gedaan!

1. Superhuman
2. Afkicken
3. Masterpiece