• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Wind Rose - Warfront
Label: Napalm Records

-

Vanwege het succes van de single Diggy Diggy Hole, de Yogcast-cover die op Wintersaga (2019) staat, is er al een tijd lang veel vraag naar Shadows Over Lothadruin (2012) en Wardens Of The West Wind (2015). Binnenkort worden die eerste twee albums van Wind Rose andermaal uitgebracht: geremasterd, opnieuw opgenomen en met nieuwe orkestraties. En er is meer, want de opvolger van Wintersaga is inmiddels verkrijgbaar.

Wind Rose zou net als Electric Callboy kunnen scoren met catchy hits, maar doet dat op Warfront bewust niet. De Italianen komen dit keer met zeer verzorgde, epische, bombastische, folky ‘dwarven’ metal. De muziek is minder progressief dan het eerdere werk en vooral bombastischer dan we van de Zuid-Europeanen gewend zijn. Geen platsvloers gedoe anno 2022, maar prima in elkaar stekende composities. Weliswaar zullen de dwergen de originaliteitsprijs niet winnen (Sabaton, Powerwolf en Ensiferum zijn nooit ver weg ), maar de power metal is energiek en aanstekelijk.

Niet in de laatste plaats door de uitstekende productie. Nooit eerder klonk een Wind Rose-album zo compleet. De basis van gitaar, drums en bas is krachtig. De folk-elementen en orkestratie zorgen voor een cinematisch, episch karakter. Daar komt nog eens bij dat zanger Francesco Cavalieri voor een strijdvaardig, euforisch gevoel zorgt. De verschillende bijdragen versterken elkaar en zorgen ervoor dat het album een grote overtuigingskracht uitstraalt.

Hoewel juist het geheel de grote kracht is, zal Cavalieri voor velen de grote smaakmaker zijn. Hij zingt met veel beleving en met de borst vooruit. Hij komt met veel memorabele zanglijnen, zoals in Fellows Of The Hammer en Gates Of Ekrund. De kleine frontman is overigens wel heel veel aan het woord en zijn bijdragen zijn veelal meermaals gedubd. Dat kan de plaat wel hebben, maar daardoor wordt de instrumentale inbreng wat naar de achtergrond verwezen. Slechts de epics aan het einde van het album laten wat meer ruimte voor instrumentale hoogstandjes, met name in I Am The Mountain.

Wind Rose gaat een mooie toekomst tegemoet. Het goed geproduceerde Warfront doet Diggy Diggy Hole even vergeten en zorgt ervoor dat de Italiaanse groep serieuzer genomen zal worden door een toenemend aantal liefhebbers, dat nog verder zal groeien door de aankomende tour met Powerwolf. Deze vijfde langspeler is van begin tot eind een overtuigende exercitie van bombastische en epische power metal. Weliswaar leveren de Italianen wat in op originaliteit, maar daar staan goed doordachte en uitgevoerde composities tegenover.

1. Of War And Sorrow goed
2. Army Of Stone
3. Tales Of War