• Trevor Strnad (The Black Dahlia Murder)† - 43
  • Valentin Zechiu (Magica) - 46
  • Vito Marchese (Novembers Doom) - 42

Rammstein - Zeit
Label: Universal Music

-

Nadat de fans van Rammstein tien jaar moesten wachten op de opvolger van Liebe Ist Für Alle Da (2009), hebben de liefhebbers ditmaal minder lang hoeven te wachten. Drie jaar na het toch wel matige Rammstein (2019) komen de Duitsers alweer met een opvolger in de vorm van Zeit. Hiermee borduurt de groep verder op de ingezette melodieuzere richting, maar of deze plaat daarmee de tand des tijds doorstaat, valt nog maar te bezien.

De tijd van de harde krakers is namelijk (voorlopig) voorbij. De mannen doen het voor nu even een stuk rustiger aan. De kracht moet ditmaal voornamelijk komen vanuit de teksten en de onderwerpen. En zoals je gewend bent van Rammstein, mogen die af en toe best even schuren.

Toch valt het confronterende en shockerende aspect ditmaal mee. Waar voorgaande platen geïntroduceerd werden met controversiële singles als Pussy en Deutschland, lijkt het nu meer tijd voor bezinning. Zo handelt het emotionele titelnummer en de leadsingle over sterfelijkheid en komt dit onderwerp aan het einde nogmaals voorbij in het sterk afsluitende Adieu. Laatstgenoemde is een prachtig eerbetoon aan een overleden dierbare en zal in de toekomst ongetwijfeld bij uitvaarten klinken. Ook hebben Armee Der Tristen en Schwarz een serieuzer karakter, maar laten deze tracks niet zo'n ferme indruk achter. Ze zorgen er zelfs een beetje voor dat de plaat moeilijk op gang komt.

Ondertussen vind je ook jolig vermaak, al is het niet zo sterk en treffend als voorheen. Ja, het is grappig om zanger Till Lindeman te horen zingen dat hij van grote tieten houdt (Dicke Titten) en het liefst sex heeft zonder condoom (OK), maar de muzikale omhulsing stelt hierbij toch een beetje teleur. Want waar de schoonheid ditmaal voornamelijk gezocht moet worden in de teksten, valt er muzikaal niet heel veel te beleven en kabbelt het voornamelijk maar een beetje door.

Een tandje terugschakelen hoeft geen probleem te zijn, maar dan moet je wel zorgen dat je het geheel interessant houdt. Zick Zack is hier een duidelijk voorbeeld van. Het nummer houdt voornamelijk het statische tempo vast, maar verzaakt vervolgens om met een indrukwekkend refrein te komen. Dit gebeurt helaas vaker op de plaat. Angst vormt echter een uitzondering op de regel. Het bombastische nummer met een kritische sneer wordt vergezeld met een prachtige videoclip en is één van de hoogtepunten van de plaat.

Maar of Zeit de historie in gaat als één van de beste Rammstein-platen ooit valt sterk te betwijfelen. Het luistert allemaal aangenaam weg en heeft alle ingrediënten die men mag verwachten van de Duitsers. Desondanks is niet alles memorabel en mist er veelal pit. Het kan zijn dat vocalist Lindeman de extremen tegenwoordig bewaart voor zijn solo-project, of dat de heren het gewoon wat rustiger aan doen. De fans die graag de bombastische kant van de groep horen, zullen wellicht wat teleurgesteld zijn. De liefhebbers die daarentegen graag luisteren naar de teksten en daarin voldoende van hun gading vinden, zullen zich prima vermaken.

1. Armee Der Tristen
2. Zeit
3. Schwarz