Helldorado
Enquête

Wat is tot dusver jouw favoriete studio-album, dat in oktober 2025 werd uitgebracht?

Aephanemer - Utopie
An Abstract Illusion - The Sleeping City
Avatar - Don’t Go In The Forest
Battle Beast - Steelbound
Biohazard - Divided We Fall
Coroner - Dissonance Theory
Despised Icon - Shadow Work
Dirkschneider And The Old Gang - Babylon
Evoken - Mendacium
Grailknights - Forever
Hooded Menace - Lachrymose Monuments Of Obscuration
Kirk Windstein - Ethereal Waves
Mammoth - The End
Michael Schenker Group - Don’t Sell Your Soul
Orbit Culture - Death Above Life
Psychonaut - World Maker
Sabaton - Legends
Sanguisugabogg - Hideous Aftermath
Soulfly - Chama
Terzij De Horde - Our Breath Is Not Ours Alone
Testament - Para Bellum
Tombs - Feral Darkness
Wings Of Steel - Winds Of Time
Wolvennest - Procession
een ander album uit oktober 2025

[ Uitslag | Enquêtes ]

    3 november:
  • InnerWish en Within Silence
  • The Plot In You, Currents, Saosin, Cane Hill
  • 4 november:
  • Arch Enemy, Amorphis, Eluveitie en Gatecreeper
  • InnerWish en Within Silence
  • Malevolence, Speed, Dying Wish en Psycho-Frame
  • 5 november:
  • Paradise Lost, Messa en Lacrimas Profundere
  • 6 november:
  • Aviana, The Gloom In The Corner, Diamond Construct en Atena
  • Conjurer en Radeloos///Ziedend
  • 7 november:
  • Ad Infinitum, Seven Spires en Phantom Elite
  • Brainstorm festival
  • 8 november:
  • Brainstorm festival
  • Insurrection, Bloid en Stagewar
  • 9 november:
  • Inner Wish en Within Silence
  • Stray From The Path, Alpha Wolf, Graphic Nature en Calva Louise
Geen concerten bekend voor 03-12-2025.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Bert Jansch (The Pentangle)† - 82
  • Glenn Evans (Nuclear Assault) - 63
  • John Barry (componist)† - 92
  • Michel Canavaggia (Your Shapeless Beauty) - 48
  • Mick Thomson (Slipknot) - 52
  • Phil Kettner (Lȧȧz Rockit) - 62
  • Stefan Horn (Behind The Scenery) - 48
  • Steven Wilson (Porcupine Tree) - 58
  • Tim McIlrath (Rise Against) - 46

Vandaag overleden:
  • Quincy Jones (producent) - 2024
Review

Dream Ocean - The Missing Stone
Jaar van release: 2021
Label: Eigen Beheer

 -

Het in Turkije opgerichte, maar in Duitsland gevestigde Dream Ocean is geen grote speler binnen de symfonische metal. Toch maakte de groep een zeer positieve indruk met het debuutalbum Love Lost Symphony (2018). De formatie rond zangeres Başak Ylva vindt daarop weliswaar het wiel niet opnieuw uit, maar laat horen dat het collectief catchy songs met kop en staart kan schrijven. In de jaren erna is er wel het een en ander veranderd in de line-up. Wat heeft dat voor impact op de muziek op The Missing Stone?

Laten we eerst kijken naar de overeenkomsten. Voorganger Love Lost Symphony staat vooral bol van zeer prettige, door Nightwish, Kamelot, Stream Of Passion en Epica geïnspireerde nummers, die veelal eenzelfde aanpak hebben. Hoewel er niet veel wordt gevarieerd op die plaat, zijn de songs memorabel. Op het gevarieerdere The Missing Stone hoor je dezelfde invloeden terug. Zo hoor je de power metal van Kamelot en Epica in Dark Miracles, heeft Pendulum Of Time wel iets van Stream Of Passion en doet As I Die herinneren aan Nightwish. Ook de kenmerkende zang van de Turkse frontvrouw is weer terug. Een andere overeenkomst is dat beide platen het nummer Daydreamer bevatten. Als bonus op de nieuwste is er zelfs een Turkstalige versie van deze track.

Er zijn uiteraard ook verschillen. De nieuwe collectie songs is namelijk filmischer, complexer en veelzijdiger. Dat cinematische komt direct nadrukkelijk naar voren in het orkestrale intro Nightmare en daarna keert het meerdere keren terug. Verrassende elementen, zoals een niet alledaagse zanglijn (The Great Silence, met vervolgens een goed erop aansluitend, memorabel refrein), elementen uit de elektronische muziek (Pendulum Of Time) en complexe maatsoorten (Lucid Air) doen hun intrede. Dat zorgt voor een spannendere luisterervaring. Die elementen zijn prima verwerkt in de composities. Elke track heeft meer dan op Love Lost Symphony een eigen identiteit en van inwisselbaarheid is derhalve veel minder sprake.

Ook op het gebied van zang zijn er verschillen. Başak Ylva zingt zelfverzekerder dan drie jaar geleden. Mede door haar bijdragen en door de vollere productie heeft het nieuwe album meer overtuigingskracht. Ze komt met veel beklijvende zangmelodieën en is verschillende technieken meester. Meestal laat Ylva haar gewone zangstem horen, maar hier en daar zet de Turkse haar operastem als troef in, zoals blijkt uit het epische tweeluik Song To The Ocean en het titelnummer. De frontvrouw beschikt over een groot bereik, zoals ze laat horen in bijvoorbeeld As I Die.

De frontvrouw hoeft de kar geenszins alleen te trekken. Bassist Sebastian Heuckmann is behalve toetsenist, grunter en de voornaamste songwriter ook de arrangeur van de orkestrale partijen. Zoals reeds vermeld, zijn die orkestraties zeer filmisch. Ze gaan goed samen met de futuristische synthesizermelodieën in Eterna Espera, waarop het soleerwerk van nieuwe gitarist Frederic Denuell uitstekend aansluit. In het epische titelnummer zorgen ze voor veel bombast en dramatiek. Wederom een sterk staaltje songwriting.

Toch is er wel wat te mopperen. Met name op de mix. Soms lijken de partijen los van elkaar te staan. Zo zijn de extreme vocalen in Dark Miracles als het ware op de muziek geplakt in plaats van dat ze goed geïntegreerd zijn. Hetzelfde geldt voor de achtergrondvocalen. De orkestraties en zang staan in vergelijking met de metalinstrumentatie prominent in de mix. Waarschijnlijk een bewuste keuze, die vooral in Eterna Espera en Song To The Ocean goed uitpakt, maar als het er stevig aan toegaat, zoals in de breakdown van The Missing Stone, mist de impact van het gitaarwerk.

Ruimte voor verbetering is er dus nog wel degelijk, maar Dream Ocean heeft zeker progressie geboekt sinds 2018. De band maakte al een positieve indruk op het debuutalbum en overtreft zichzelf met de opvolger, die grootser is opgezet en mede vanwege de verbeterde productie meer overtuigingskracht heeft. De grunts van Heuckmannn hadden evenwel achterwege gelaten mogen worden. Je hoort veel liever Başak Ylva zingen. Haar bijdragen promoveren Dark Miracles, The Great Silence, As I Die, Eterna Espera en het titelnummer tot de hoogtepunten van dit tweede album. The Missing Stone zal de scene geen aardbeving bezorgen, maar in de smaak zal vallen bij veel fans van symfonische metal.

Tracklist:
1. Nightmare
2. Dark Miracles
3. Pendulum Of Time
4. The Great Silence
5. Lucid Air
6. As I Die
7. Eterna Espera
8. Daydreamer
9. Song To The Ocean
10. The Missing Stone
11. Uyan (Daydreamer Turkish Version, bonustrack)

Score: 80 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 11 december 2021

Helldo

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.