• Muhammed Suiçmez (Necrophagist) - 46
  • Sigurd "Satyr" Wongraven (Satyricon) - 46
  • Steve Smyth (Nevermore) - 51

The Absence - Coffinized
Label: M-Theory Audio
The Absence - Coffinized
Het Amerikaanse The Absence maakt melodieuze death metal van de oude snit. Vergeet moderne invloeden van deathcore en andere Sonic Syndicate-achtige, geforceerde pogingen om hip en actueel te zijn. Deze uit Florida afkomstige groep haalt de mosterd bij At The Gates, Arch Enemy, en Dimension Zero. Coffinized is de vijfde langspeler van het gezelschap. Na een drietal platen bij het vermaarde Metal Blade Records heeft The Absence een stapje terug moeten doen. A Gift For The Obsessed (2018), het vierde album van het viertal, verschijnt via het onbekendere label M-Theory Audio. Anno 2021 is de groep met Coffinized toe aan de nieuwste telg.

Hoewel The Absence in zijn bijna twintigjarige bestaansgeschiedenis al heel wat bandleden heeft versleten (frontman Jamie Stewart is als enige overgebleven van de oorspronkelijke line-up), hebben die bezettingswisselingen weinig invloed gehad op de totaalsound. Stewarts karakteristieke, ruwe en zeer agressieve screams – die wel wat doen denken aan die van Tomas Lindberg (At The Gates), geven de muziek van The Absence ondanks de vaak prettig in het gehoor liggende, melodieuze riffs, een vinnig randje mee. Dat randje wordt versterkt door de solide en krachtige productie, die gelukkig niet té gepolijst is.

Hoewel Coffinized niets nieuws onder de zon is, blijkt de uitvoering meer dan verdienstelijk. In het merendeel van de tracks jakkert The Absence in hoog tempo door, waardoor het album een prettig energieke uitstraling heeft. Gitarist Taylor Nordberg (ook actief in onder andere Inhuman Condition en Ribspreader) is even bekwaam in het produceren van fraaie, melodieuze leads als in strak, staccato hakwerk. Met name in het fantastische Choirs Of Sickness strooit hij met snoepgoed in de vorm van heerlijke melodielijnen, die zich direct in de schedel nestelen. De uitgesponnen solo is de kers op de taart. Op de spaarzame momenten waarop The Absence even gas terug neemt, komt het gelikte, melodieuze gitaarwerk nog wat beter tot zijn recht (zoals in het dreigende Black Providence).

Hoewel The Absence voldoende goede dingen laat horen op Coffinized, is deze langspeler zeker niet onmisbaar. Daarvoor kleurt de band toch echt iets te veel binnen de lijntjes van het genre. De speelduur van vijftig minuten is bovendien net iets te lang voor deze muziek, zeker als de laatste tracks minder sterk blijken. Coffinized is desondanks een prettig album om te beluisteren, zeker voor de verstokte liefhebbers van melodieuze death metal.

1. Coffinized
2. Future Terminal
3. Choirs Of Sickness