Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

• Justin Broadrick (Godflesh) - 53
  • Louis Svitek (Ministry) - 59
  • Sander Gommans (After Forever) - 44

Lichfield - Dead Trees
Label: eigen beheer

Lichfield - Dead Trees

Lichfield is een nieuwe darkmetalband uit de Duitse deelstaat Hessen. De ervaren bandleden hebben een verschillende muzikale achtergrond. Geïnspireerd door bands als Amorphis, Paradise Lost, Sentenced en Insomnium creëren ze een eigen stijl atmosferische dark metal met gothic- en doominvloeden. Anathema en Katatonia hadden evengoed genoemd kunnen worden. De ep Dead Trees legt de basis voor een volledig album.

Gitarist Sebastian (ex-Anubis) en drummer Nico (ex-Hands Of Fate) speelden samen in Gates Of Dawn. Het volledige muzikale pakket, inclusief orkestratie en koorzang, wordt verzorgd door dit duo. De ep is in eigen beheer opgenomen en gemixt door Sebastian. Voor de mastering is samengewerkt met Rene Ritzmann van Sound Seducer Studios. Zanger Xavier (Nyrak, ex-Akem Manah) was tussen 2017 en 2019 de frontman van Saille, nadat Gnosis uitkwam. Xavier schreef de teksten, uiteraard met duistere thema’s. Hij beheerst alle zangstijlen, dus verwacht naast cleane vocalen ook grunts en screams.

Opener Eventless Horizon geeft een redelijke indruk van wat je kunt verwachten. Het nummer balanceert tussen liefelijke melodieën en sombere duisternis, met bovendien een fraaie akoestische passage. Wayside zoekt wat sterker de sinistere duisternis op. Vooral dankzij de helse, vervormde screams als tweede stem. Het symfonische element draagt goed bij aan het dramatische karakter dat dark metal eveneens kenmerkt. The Dead Trees verraadt hoe Amorphis dient als inspiratiebron. Zowel muzikaal als vocaal is dit een sterke track, waarin de orkestratie en koorzang precies op de juiste momenten worden ingezet. To Hell… mag dan wat eenvoudiger zijn qua opzet, het brute karakter maakt dat volledig goed en vocaal haalt Xavier alles uit de kast. De afsluiter, de cover Black Winter Day, is een geslaagd eerbetoon aan Amorphis.

Met Dead Trees geeft Lichfield een uitstekend visitekaartje af. De combinatie tussen fraaie, melancholische leads, goed gedoseerde orkestratie en klassieke doom, afgewisseld met brute wreedheid die continu op de loer ligt, maakt het geheel interessant. Lichfield doet oude tijden herleven, maar doet dat op een eigen manier. De band is absoluut geen kloon van Amorphis. Een aanrader voor liefhebbers van de eerder genoemde bands, maar ook voor fans van bijvoorbeeld Swallow The Sun, My Dying Bride en Draconian om er maar een paar te noemen.

1. Eventless Horizon
2. Wayside
3. The Dead Trees