• Maarten de Brauwer (Consensus) - 38
  • Nita Strauss (Alice Cooper) - 36

• Greg Lake (Emerson, Lake & Palmer) - 2016

Hangman’s Hymn - The Misery March
Label: eigen beheer

Hangman’s Hymn - The Misery March

The Misery March is het debuut van Hangman’s Hymn. De ep dient vooral als een verkennende, promotionele release om relevante platenlabels en muziekmedia te verleiden. Hangman's Hymn bestaat uit een viertal ervaren muzikanten met een voorliefde voor black metal uit het midden van de jaren negentig. Het doel is een eigen stijl te creëren, geïnspireerd door acts uit die periode.

Dat black metal als inspiratiebron dient, wil niet per definitie zeggen dat Hangman’s Hymn vastzit in datzelfde genre. Sterker nog, de band neemt regelmatig gas terug en de kenmerkende blastbeats hebben niet de overhand. Integendeel, het slagwerk van FG (ex-Innervate) is gevarieerd. Het gitaarspel van GVC (Wound Collector, ex-Angeli Di Pietra) en JL (Putrid Inbred) is bovenal melodieus en ook de vocalen van XDS (ex-Akem Manah, ex-Saille) liggen prettiger in het gehoor dan de gemiddelde blackmetalscream.

De instrumentale opener A Lengthening Shadow… (Intro) neemt je mee naar een verlaten bospad met open ruimtes en prachtige uitzichten. Opeens bekruipt je een unheimisch gevoel. Hoge boomtoppen ontnemen het licht, er klinkt mysterieus geritsel en de geur van dennennaalden heeft plaatsgemaakt voor een warme, stinkende walm. Bewogen die boomwortels? Wat volgt is een brute aanval op de gehoorgang. Het trommelvlies wordt blootgesteld aan het fysieke geweld van Heartworm. De goede sound (mix en mastering door Dan Swanö), pakkende melodielijnen en de snerpende vocalen dwingen je de volumeknop hoger te zetten. Ook het gedoseerde gebruik van toetsen mist de gewenste uitwerking niet.

De gehoorbeentjes zullen nog even moeten doorzetten, want met Ozymandias wordt het offencief onverminderd voortgezet. De lyrics bevatten passages uit het gedicht Ozymandias, de Griekse naam voor farao Ramses II, van Percy Bysshe Shelley. Vooral in deze track bewijst XDS dat hij iedere zangstijl beheerst. De haarcellen in het binnenoor wordt enige rust gegund met Discarded. De track is iets toegankelijker dan de voorgaande en bevat bovendien een fraaie ingetogen passage met gesproken tekst. De rust keert pas echt terug met de instrumentale afsluiter …In A Bleak Room (Outro). Hoewel de titel anders doet vermoeden, beschijnt strijklicht het bloemenveld tussen de bomen en brengt de geur van dennennaalden het bos weer tot leven.

Het schrijven van een volledig album is al in volle gang en ik kan me niet voorstellen dat platenlabels niet geïnteresseerd zouden zijn om het debuutalbum uit te brengen. Met The Misery March heeft Hangman’s Hymn in elk geval mijn nieuwsgierigheid flink aangewakkerd.

Tracklist
1. A Lengthening Shadow… (Intro)
2. Heartworm