• Maarten de Brauwer (Consensus) - 38
  • Nita Strauss (Alice Cooper) - 36

• Greg Lake (Emerson, Lake & Palmer) - 2016

Dear Mother - Bulletproof
Label: Eigen Beheer
Dear Mother - Bulletproof
In juni 2019 liet Merel Bechtold weten dat ze Delain ging verlaten. De gitariste maakte tevens bekend dat ze haar eigen muziek aan het maken was. Dat laatste deed ze samen met drummer Joey Marin de Boer, die ze al kende van onder meer Delain en Purest Of Pain. Vocalist David 'Pear' Hruska (ex-Savage Messiah, ex-Deadly Circus Fire) sloot later aan en completeert de line-up van de moderne metalband, die met Bulletproof de eerste full-length in eigen beheer uitbrengt.

De Russische zanger zal voor de meeste lezers de grote onbekende zijn. Hij geeft echter een prima visitekaartje af. Pear is verschillende technieken meester. Luister maar eens naar 12 Years In Exile, waarin hij snel switcht tussen cleane zang en extreme vocalen. De ene keer doet hij aan Corey Taylor denken, de andere keer aan Chester Bennington, Jonathan Davis of zelfs Michael Jackson. Met die wisseling draagt hij nadrukkelijk bij aan de diversiteit van het album.

Instrumentaal is Bulletproof een prima geproduceerde mix van met name moderne stijlen. Alternatieve metal, elektronische muziek, modern metal, dubstep, pop, melodeath en metalcore komen samen in de dertien tracks. Architects, In Flames, Bring Me The Horizon en Linkin Park zijn enkele namen die in gedachten opkomen. Hoewel De Boer geen krachtpatser is, klinkt zijn groovy spel groots. Dat ruimtelijke karakter vind je terug in het leadgitaarspel van Bechtold, dat mooi contrasteert met de zware, moderne riffs.

De sterkste nummers vind je op kant a van de plaat. Die begint overtuigend met Vertigo, dat dankzij de flitsende synthesizermelodie enigszins aan Amaranthe doet denken. 12 Years In Exile bevat naast één van de beste vocale bijdragen van Pear een ijzersterke riff van Bechtold. The Ones Below doet het in tegenstelling tot de eerste drie tracks aanvankelijk rustig aan. De vervormde zang is een uitstekende vondst. Ook An Eye For An Eye maakt indruk dankzij een memorabel refrein en één van de beste riffs van het album. A Soul For Hire is de meest poppy track met cleane zang en een prominent dubstep-element. Daartegenover staat de catchy banger Symbiosis, die melodeathriffs bevat.

Het is echter niet alles goud wat er blinkt. Met name Fade In en Heart gaan relatief onopgemerkt voorbij. Hoewel iedere track zijn momenten heeft (het kinderkoor in Invincible), zijn ze i enkele gevallen als geheel niet opvallend of beklijvend genoeg. Een paar nummers minder was dan ook beter geweest. Wel is het zo dat een aantal tracks na meerdere luisterbeurten groeit en de geheimen, zoals interessante drumpartijen en lagen op de achtergrond, prijsgeeft.

Bulletproof is vooral een interessante plaat voor de liefhebber van moderne en alternatieve metal. De drie professionele muzikanten maken een uiterst gemotiveerde indruk met krachtige composities waarin ze durven te experimenteren met een mix van enerzijds zware riffs en bombastische drumslagen, anderzijds atmosferisch gitaarspel op de achtergrond, melodieuze vocalen en elektronische elementen. Een geslaagde combinatie die nog niet over de hele lengte van het album een blijvende indruk achterlaat, maar de energieke en gepassioneerde uitvoering plus de individuele kwaliteiten nodigen steeds weer uit om dit interessante debuutalbum te beluisteren.

1. Vertigo
2. Means To No War
3. 12 Years In Exile