Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andrew Howard (Twisted Method)† - 43
  • Gregg Bissonette (Lana Lane) - 66
  • Jon Lord (Deep Purple)† - 84
  • Lars F. Larsen (Manticora) - 52
  • Les Paul† - 110
  • Matt Bellamy (Muse) - 47
  • Mike Coolen (Within Temptation) - 50
  • Nicolas Dubois (Amartia) - 43
  • Paul Chapman (UFO) - 71
  • Pete Gill (Saxon) - 74
  • Pete Kaipanen (Skyward) - 46
  • Ramón Lage (Avalanch) - 52
  • Randy Burns (producent) - 71
  • Skip James† - 123
  • Tomas "Samoth" Haugen (Emperor) - 51
  • Trevor Bolder (Uriah Heep) - 75
  • Wes Scantlin (Puddle Of Mudd) - 53
Review

Therion - Leviathan
Jaar van release: 2021
Label: Nuclear Blast Records

Therion - Leviathan

De vraag of nieuw werk ook moet verrassen of origineel moet zijn, levert een eindeloze discussie op. Het is bovendien een vraag die opduikt tijdens het beluisteren van het zeventiende studioalbum van Therion, de liefdesbaby van Christofer Johnsson. Ooit stond Therion voor death metal, maar al vanaf Theli (1996) heeft Johnsson zich toegelegd op het verweven van opera en metal. Dat heeft in de jaren negentig behoorlijk wat iconische muziek en albums opgeleverd, maar de laatste paar platen konden amper bekoren. Het grootste dieptepunt is het ambitieuze Beloved Antichrist, dat ruim drie uur duurt en Johnsson grootste metalopera had moeten zijn. Het resultaat is echter langdradig gejammer en tracks die nog niet als b-kant kunnen dienen bij het beste wat Therion ons de afgelopen decennia heeft voorgeschoteld.

Voor Leviathan tapt Johnnson dan ook uit een ander vat. In plaats van pogingen tot vernieuwing zoekt hij het bij muziek die het altijd goed heeft gedaan bij de liefhebbers. Het resultaat is verbluffend goed. Verwacht dan ook geen experimenten, urenlang gepriegel of eindeloos voortkabbelende songs. De elf nieuwe nummers klinken direct vertrouwd en alle bekende Therion-elementen zijn aanwezig: de aanlokkelijke koorzang, vocale uitspattingen van de solisten, de songs met Oost-Aziatische tintjes, een divers instrumentarium en zang in verschillende talen. Leviathan is lichter van klankkleur dan bijvoorbeeld Theli, maar kent ook zijn ruigere momenten. De productie en het algehele geluid zijn bovendien indrukwekkend.

Het album opent met een lekkere rocksong à la Therion die na een vlotte rockintroductie van de beide solisten (tenor Thomas Vikström, sopraan Lori Lewis) al snel bekend in de oren klinkt zodra de koorpartijen losbarsten. Het is een uitstekende binnenkomer die tegelijkertijd het toegankelijke karakter van het album, maar ook de knappe instrumentatie en melodielijnen benadrukt. Aži Dahāka en Great Marquis Of Hell passen in hetzelfde straatje. Tijdens het energieke, folk-achtige Tuonela krijgen de vaste vocalisten hulp van Marco Hietala (ex-Nightwish).

Uitblinkers zijn er in de vorm van Die Wellen Der Zeit, dat ondanks het hoge Clannadmetalgehalte erg ontroert en de ritualistische songs Eye Of Algol en Nocturnal Light. De eerstgenoemde speelt mooi met de verschillen in klank tussen de sopraan en de diepere mannenstemmen die haar oproepen beantwoorden. De typisch springerige gitaarsolo is de kers op de taart, al laat het einde te wensen over.

Dat geldt ook voor de uitglijder El Primer Sol, dat met welhaast karikaturale, overdreven uitschieters van Vikström een wat aparte uitstraling heeft. De repetitieve koorpartijen zijn aanstekelijk en ook doen de partijen van Lewis het goed, maar het blijft een ietwat vreemd nummer dat niet geheel past bij de rest. De hopeloze krijs waarmee er plots een einde komt aan de track is daar het ultieme voorbeeld van. Het is een kleine smet op een anderszins bijzonder appetijtelijke plaat.

Met Leviathan speelt Johnsson met zijn Therion op veilig, maar hij doet dat wel op een zeer kundige en kunstige wijze. Goede nummers, prima ingespeeld en een uitstekend geluid. Na de hopeloze experimenten van de afgelopen jaren is dit een succesvolle comeback.

Tracklist:
1. The Leaf On The Oak Of Far
2. Tuonela
3. Leviathan
4. Die Wellen Der Zeit
5. Aži Dahāka
6. Eye Of Algol
7. Nocturnal Light
8. Great Marquis Of Hell
9. Psalm Of Retribution
10. El Primer Sol
11. Ten Courts Of Diyu

Score: 82 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 22 januari 2021

Meer Therion:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.