Kerry King in Muziekcentrum Enschede
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
  • 23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
    20 mei:
  • Black Cilice, Sanguine Relic en Zeitstorm
Kalender
Vandaag jarig:
  • Artyom (Infected) - 39
  • Brian Holmes (Gates Of Winter) - 40
  • Eugene Simone (Eldritch) - 54
  • Jamie Smith (Borealis) - 37
  • Kenneth Kapstad (Thorns) - 45
  • Miguel Trapezaris (Winter's Verge) - 41
  • Mike Portnoy (Dream Theater) - 57
  • Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

Vandaag overleden:
  • Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011
Review

John Petrucci - Terminal Velocity
Jaar van release: 2020
Label: Sound Mind
John Petrucci - Terminal Velocity
John Petrucci is natuurlijk vooral bekend als de gitaargod van Dream Theater. Hij is niet voor niets door meerdere gespecialiseerde tijdschriften uitgeroepen tot beste gitaarspeler ter wereld en heeft bovendien verschillende awards op zijn naam staan. Aangezien het grootste deel van zijn tijd in het touren met Dream Theater zit, heeft het lang geduurd voordat er weer een soloplaat onder zijn naam verschijnt. Terminal Velocity is de tweede en verschijnt liefst vijftien jaar na het debuut Suspended Animation (ik laat de eerdere samenwerking met Jordan Rudess even buiten beschouwing). En laat ik maar direct met de deur in huis vallen: het is een werkelijk verrukkelijk album geworden!

Een risico bij dergelijke instrumentele platen is dat de muziek vervalt in technische hocuspocus die misschien vanuit muzikaal oogpunt bijzonder knap is, maar voor de niet geoefende luisteraar in een complexe en niet te doorgronden brij eindigt. Daar is op Terminal Velocity echter totaal geen sprake van. Natuurlijk hoort iedere leek hoe fantastisch het gitaarwerk van Petrucci in elkaar zit en hoe enorm knap het spel vanuit technisch oogpunt is. Maar wat nog veel belangrijker is: de New Yorker is niet vergeten om die technische begaafdheid te kanaliseren in pakkende en goed in elkaar zittende, spannende composities. Het is de wisselwerking tussen onnavolgbaar gitaarspel en heerlijke melodieën die van Terminal Velocity een echte topschijf maakt.

Knap is bovendien dat iedere track zijn eigen gezicht heeft. Ondanks het ontbreken van een zanger is de diversiteit bijzonder groot. Zo ligt het titelnummer qua stijl het dichtst bij Petrucci’s werk bij Dream Theater, terwijl The Oddfather juist opvalt door de staccato ritmes en het Gojira-achtige gepiel. Gemini verrast met zijn originele flamencopassage, die kunstig in de track is verweven. In het ingetogen, meanderende Out Of The Blue horen we de invloeden van Carlos Santana in het spel van Petrucci (let maar eens op het gevoelige, ‘huilende’ gitaarwerk), terwijl Snake In My Boot juist weer een stoere rocker is (de hoofdriff had zó door Guns N' Roses geschreven kunnen worden).

Het absolute hoogtepunt van het album is het veelzeggend getitelde Happy Song. De track doet zijn naam eer aan en straalt vooral optimisme en elan uit, verpakt in een muzikale omlijsting die onweerstaanbaar is. De combinatie van frisse melodielijnen en goed getimed soleerwerk maakt dat deze track aandoet alsof Dragonforce een Bon Jovi-nummer schrijft (en neem het van mij aan: die onwaarschijnlijke combinatie klinkt veel beter dan ze op papier lijkt!). Zo etaleert Petrucci in iedere track zijn klasse, met een frivoliteit die verfrissend werkt. Hij wordt bijgestaan door gelouterde muzikanten in de personen van bassist Dave LaRue (Flying Colors) en meesterdrummer Mike Portnoy, die de vele avontuurlijke zijpaden van Petrucci moeiteloos bijbenen. Producer Andy Sneap voorziet het geheel bovendien van een uitstekende eindmix.

Terminal Velocity is een veelzijdig en uitstekend in elkaar zittend werk geworden. Door de afwisseling van het materiaal en de aandacht die aan de composities is besteed, is het bovendien een album dat uitnodigt tot herhaaldelijke luisterbeurten. Technisch hoogstaand én toegankelijk: een prestatie van formaat!

Tracklist:
1. Terminal Velocity
2. The Oddfather
3. Happy Song
4. Gemini
5. Out Of The Blue
6. Glassy-Eyed Zombies
7. The Way Things Fall
8. Snake In My Boot
9. Temple Of Circadia

Score: 84 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 29 november 2020

Zoeken
    19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • Loch Vostok - Opus Ferox II - Mark Of The Beast
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Coffin Curse - The Continuous Nothing
  • Obscurial - Heretic
  • 26 april:
  • Accept - Humanoid
  • Acod - Versets Noirs
  • Baron - Beneath The Blazing Abyss
  • Darkness - Blood On Canvas
  • Deicide - Banished By Sin
  • Dolmen Gate - Gateway To Eternity
  • Fluisteraars - Manifestaties Van De Ontworteling
Pitfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.