• Darrell "Dimebag" Abbott (Pantera) - 2004
  • Gary Thain (Uriah Heep) - 1975
  • John Lennon (The Beatles) - 1980

Lorna Shore - Immortal
Label: Century Media Records
Lorna Shore - Immortal
Het jaar goed uit de startblokken schieten is blijkbaar niet besteed aan Lorna Shore. De band besloot dat het zonder frontman aan de kerstdagen begon. Vocalist CJ McCreery werd eind december acuut op straat gezet nadat er berichten in de media verschenen van zijn ex, waarin hij werd beschuldigd van een reeks vergrijpen. De deathcoreformatie viert dit jaar notabene zijn tienjarig jubileum. Zanger Tom Barber (Chelsea Grin) verliet in een eerder stadium de band. Alle originele leden hebben Lorna Shore inmiddels verlaten.

Het bovenstaande verhaal is veelzeggend als we kijken naar de bandhistorie. Volgens het bijgeleverde informatieblad is er anno 2020 dan ook geen sprake meer van pure deathcore. Het is een potpourri van stijlen op Immortal. Enkele aandachtige luisterbeurten van deze derde full-length (de eerste via Century media Records) bevestigen echter geen wereldschokkende veranderingen ten opzichte van het eerder verschenen materiaal. De zwartgeblakerde deathcore is nog steeds doordrenkt van een stevige portie blastbeats, melodieuze gitaarpartijen en venijnige zang. Met tien nummers die gemiddeld rond de vier minuten duren, leggen de Amerikanen de lat (te) hoog voor zichzelf.

Zo zijn Immortal, This Is Hell en King Ov Deception in de basis meer dan verdienstelijke nummers, maar bezitten ze ook te weinig overtuiging om op lange termijn daadwerkelijk te overrompelen. De breakdowns en moshparts zijn bijvoorbeeld tot het uiterste gestandaardiseerd, waarbij alleen het ultralompe stemgeluid van CJ McCreery luisterrijk werkt. Regelmatig komen er goede gitaarriffs of zelfs (beknopte) gitaarsolo's voorbij, maar die verzanden al snel in het geheel. Bombastisch en vol klinkt het wel, maar daar kopen we niet veel voor.

Hollow Sentence en Warpath Of Disease weten met een symfonisch karakter veel meer te imponeren. Het zijn twee nummers waarin Lorna Shore doorzet om inderdaad een eigen geluid te creëren. De opbouw is doordacht en de aandacht is volop gevestigd op de vele tempo- en stijlwisselingen. Dit is melodieuze black metal meets deathcore op zijn best. Deze tracks vallen vervolgens helaas in het niet tussen de rest van de eenheidsworst. Gezien het vakmanschap van de muzikanten is dat alleen maar een teleurstellende conclusie.

Het gezelschap lijkt op zoek te zijn naar een ware identiteit. Misschien houden de heren te veel vast aan het geluid van de eerste twee albums. De kleine meerderheid op Immortal laat horen dat het tijd is om knopen door te hakken en een nieuwe koers te varen. Zonde dat deze derde plaat op de hoop van stofhappers zal verdwijnen.

1. Immortal
2. Death Portrait
3. This Is Hell