Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Temperance - Viridian
Jaar van release: 2020
Label: Napalm Records

Temperance - Viridian

Zo, dat is even wennen. Temperance klinkt op Viridian (viridiaan; een donkere variant van lentegroen) een stuk zwaarder en moderner dan op de vier vorige langspelers. De enthousiaste Italianen schuiven met hun nieuwe sound op richting die van Amaranthe. Dat levert wat discussie op onder de fans. De ene kan er namelijk niets mee en de andere vindt het flashy en vlotte geluid juist verfrissend.

Hoewel de symfonieën nog steeds een rol in het geheel spelen (beste voorbeeld: Scent Of Dye), is er veel minder sprake van bombastische metal à la Nightwish, waar de Zuid-Europese groep voorheen om bekendstond. De symfonische partijen hebben grotendeels plaatsgemaakt voor soms aan Delain (Let It Beat) of Amaranthe (Mission Impossible) herinnerende toetsenpartijen. Verrassend en geslaagd zijn de hammondorgelpartijen in het opbeurende, tot bewegen uitnodigende Start Another Round, dat één van de highlights is.

De algehele sound is minder pompeus, maar zeker niet minder krachtig. Integendeel. Er zit meer power in dan ooit, mede dankzij de volle en krachtige productie, die voldoende ruimte laat voor het metal-aspect. Zo staan de gitaarpartijen goed in de mix en in de stevige tracks, zoals Mission Impossible, zijn de gave baspartijen goed uitgelicht. Commercieel kun je het geluid niet noemen, maar Viridian is beslist toegankelijk voor een groter publiek.

De compacte en energieke songs grijpen veelal terug op popstructuren, zoals het zeer melodieuze I Am The Fire, dat een stuk lichter klinkt dan de zware openingstrack. Het kwintet switcht tussen jarentachtigpop/rock (denk aan When The Rain Begins To Fall van Jermaine Jackson en Pia Zadora), power metal en moderne, melodieuze metal of een combinatie daarvan (het titelnummer). Het tempo ligt daarbij veelal hoog. De enige reguliere tracks die daarvan afwijken, zijn Catch The Dream, Gaia en Scent Of Dye.

Hij is echter niet de enige. Er zijn maar liefst drie vocalisten op het album. Anders dan bij Amaranthe is er, op een enkele uithaal na, echter geen sprake van grunts of screams. De zanglijnen zijn uitstekend uitgewerkt, zoals in Mission Impossible en het titelnummer. Een ander voorbeeld is het catchy The Cult Of Mystery. Daarin laat drummer Alfonso Mocerino horen wat hij kan en imponeert Alessia Scolletti met haar hoge uithalen. Leadgitarist Marco Pastorino zingt verdienstelijk mee door zijn stem met een rauw randje te laten gelden. Hij schittert in Scent Of Dye en I Am The Fire, maar laat de positie in de spotlights veelal aan Guaitoli en Scolletti. Het trio vocale zingt gepassioneerd en komt met veel melodieën die snel blijven hangen.

De tweede helft van het album biedt meer afwisseling dan de eerste. Zo is er een folky touch (harp, fluit, doedelzak) en hoor je een kinderkoor in Nanook. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de geslaagde baslijn van Liuk Abbott, die net als drummer Mocerino een solide indruk maakt. Slotstuk Catch The Dream bestaat uit acapella gospelzang. Deze verrassende outro is samen met Nanook dan ook de meest interessante track op het album.

De andere songs bieden ondanks de nieuwe koers weinig verrassingen. Het is melodieuze en moderne metal wat de klok slaat op deze vijfde full-length. Het is niets nieuws in de metalwereld, maar wel voor Temperance. De compacte composities zijn goed uitgevoerd en gepolijst geproduceerd met een ruig randje. Ze zijn krachtig en overtuigend dankzij met name het enthousiasme van de bandleden, die zich met Viridian mogen verheugen op een groter publiek. Dit dankzij de toegankelijke benadering van de songwriting. Voor de fans van het oude werk is het wennen, maar wie openstaat voor verandering, vermaakt zich beslist met dit energieke album, dat vrolijk stemt.

Tracklist:
1. Mission Impossible
2. I Am The Fire
3. Start Another Round
4. My Demons Can’t Sleep
5. Viridian
6. Let It Beat
7. Scent Of Dye
8. The Cult Of Mystery
9. Nanook
10. Gaia
11. Catch The Dream

Score: 82 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 20 januari 2020

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.