• Tom McGuinness (Manfred Mann) - 80

• Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Agnostic Front - Get Loud!
Agnostic Front - Get Loud!
Als groot voetballiefhebber ben ik altijd al gecharmeerd geweest van het type verdediger à la Jaap Stam. Zo eentje die je als aanvaller zijnde een paar keer achter elkaar tegenkwam in éen actie, niet bang was om er eens goed hard in te klappen, zelden klaagde over extrinsieke factoren en waarvan je precies wist waar je aan toe was. Slechte prestaties zijn nooit genoteerd. Agnostic Front is de Jaap Stam van de hardcore. Al vanaf 1980 beukt de New Yorkse band iedereen omver en met Roger Miret en Vinnie Stigma bezit het gezelschap tevens twee hardcorelegendes.

Met Spray Painted Walls bezit het nieuwe album Get Loud! een prima doelwachter. Het tempo ligt behoorlijk hoog en de herkenbare zang van Roger Miret in combinatie met de tempowisselingen zijn weer ouderwets smullen geblazen. Openen met het beste nummer van dit album is riskant, maar met het opgefokte Anti Social en het met New York hardcore doordrenkte Divide And Conquer staat de achterlinie ook zijn mannetje. Zo zorgen de eerste vijf tracks al voor een betonnen muur waar niet doorheen te komen is. Tijdens de melodieuzere meezinger I Remember zingt Freddy Cricien (Madball) mee en zorgen de sing-alongs voor een hoog feestgehalte. Dat nummer zal tijdens optredens ongetwijfeld gaan zorgen voor een gekkenhuis.

Het middenveld bestaat uit korte, krachtige tracks waarvan AF Stomp als groovende, instrumentale opwarmer de toon al goed zet. Urban Decay is een vertrouwde hardcoresong met two step-refreinen. Met de oldschool tracks Snitches Get Stitches (hoe kan het ook anders met zo'n titel), Isolated en het erg sterke In My Blood zijn de liefhebbers eveneens op de wenken bediend tijdens Get Loud!. Melodieus en dansbaar zijn de oude routines in de aanval. Tijdens Pull The Trigger en het knallende Devestated is het moeilijk om niet uit je plaat te gaan. Op deze wijze een twaalfde(!) album afleveren is alleen voor de beste weggelegd.

Op enkele wijzingen in de bezetting na, die vooral in de beginjaren optraden, is Agnostic Front anno 2019 nog steeds een stabiel begrip in de hardcorewereld. Niets dan lof. De New Yorkers zijn een synoniem voor kwaliteit en dat is wat we dan ook wederom krijgen met Get Loud!. Waar Jaap Stam onlangs nog eieren voor zijn geld koos, stellen deze heren allesbehalve teleur.

1. Spray Painted Walls
2. Anti Social
3. Get Loud