• Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Asperity - The Final Demand
Jaar van release: 2004
Label: Arise Records
Asperity - The Final Demand
Hoewel The Final Demand het debuutalbum is van de Zweedse melodieuze power metalband Asperity, wil dat niet zeggen dat de leden niet over de nodige ervaring beschikken. Zo kennen sommigen drummer Stefan Westerberg wellicht nog van de bands Carnal Forge en In thy Dreams, waar ook gitarist Petri Kuusisto in actief is (die overigens ook nog in de power metalband Steel Attack gespeeld heeft). Meer dan genoeg ervaring dus om met een behoorlijk debuutalbum op de proppen te komen, zou je zo denken, en dat blijkt gelukkig ook zo te zijn.

De tien catchy nummers op dit album blinken weliswaar niet uit in originaliteit, maar zitten interessant genoeg in elkaar om de liefhebbers van het genre tevreden te houden. Muzikaal gezien kan deze band wel vergeleken worden met de Griekse band Inner Wish, waarvan ik eerder het nieuwe album Silent Faces besproken heb: beide bands spelen goed in het gehoor liggende, redelijk gelikte melodieuze power metal, waarbij de nummers het vooral moeten hebben van hun zorgvuldige opbouw. Als we die vergelijking doortrekken, krijgt Asperity van mij toch het voordeel, omdat de nummers simpelweg allemaal nét iets beter uit de speakers komen knallen, de zanger beter is en de nummers afwisselender zijn.

Verwacht bij Asperity dus geen muzikaal vuurwerk á la Stratovarius of Dragonforce, maar overwegend midtempo-nummers met pakkende refreinen, die de neiging hebben tussen de oren te kruipen en zich daar gemoedelijk voor enkele weken te nestelen. Met name de nummers Pleasure and Pain, het opzwepende Soul Collector, I'll Never Understand en het groovende titelnummer zijn hier uitstekende voorbeelden van. Gelukkig heeft de band het zich bovendien uit het hoofd gelaten om een gezapige ballad op het album te zetten: een neiging waar wel vaker power metalbands last van lijken te hebben.

In feite is een blik op het label van Asperity, het Spaanse Arise Records, genoeg aanleiding voor iedere metalfan om te bepalen of dit album de moeite waard kan zijn. Gezien de momentele overbevolking in het power metalgenre raad ik de liefhebbers aan om dit album zeker eerst te beluisteren, maar gezien de kwaliteit die de band te bieden heeft, lijkt het me niet moeilijk om vervolgens overgehaald te worden dit album toch in huis te halen. Overigens bevat de Japanse versie van het album als bonustrack de Queensryche-cover I Don't Believe in Love. Jammer dat deze cover alleen op die versie staat, want nu ben ik wel benieuwd geworden.

1. Will They Come
2. Pleasure and Pain
3. The Pray