Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album uit de jaren tachtig?

AC/DC - Back In Black
Anthrax - Among The Living
Black Sabbath - Heaven And Hell
Death - Leprosy
Dio - Holy Diver
Exodus - Bonded By Blood
Guns N’ Roses - Appetite For Destruction
Helloween - Keeper Of The Seven Keys Part I
Iron Maiden - Powerslave
Iron Maiden - The Number Of The Beast
Judas Priest - British Steel
Megadeth - Peace Sells… But Who’s Buying?
Mercyful Fate - Don’t Break The Oath
Metallica - Master Of Puppets
Metallica - Ride The Lightning
Morbid Angel - Altars Of Madness
Motörhead - Ace Of Spades
Queensrÿche - Operation: Mindcrime
Rush - Moving Pictures
Savatage - Gutter Ballet
Sepultura - Beneath The Remains
Slayer - Reign In Blood
Testament - The Legacy
Venom - Black Metal
een ander album uit de periode 1980-1989

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 27-08-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Abe Cunningham (Deftones) - 51
  • Rex Brown (Pantera) - 60

Vandaag overleden:
  • Mark Shelton (Manilla Road) - 2018
Review

Mono - Nowhere Now Here
Jaar van release: 2019
Label: Pelagic Records
Mono - Nowhere Now Here
Een nieuw album van een van de absolute grootheden van de post-rock is altijd reden tot vreugde. Het Japanse Mono behoort, samen met de eigenzinnige sfeerstilisten Godspeed You! Black Emperor en het euforieopwekkende getokkel van Explosions In The Sky, tot een van de grote smaakmakers van het genre. Hoewel de melodramatische insteek van de muziek soms op kritiek kan rekenen, weten briljante albums als You Are There (2006) en Hymn To The Immortal Wind (2009) menig traanklier te beroeren met hun grootse gevoel voor dynamiek. Van minimalistisch, akoestisch getokkel via een treurige viool- of cellopartij culminerend in een orgastische geluidseruptie, waarin een ware muur aan gitaardistortion wordt opgetrokken: het is makkelijk om te zwelgen in de muziek van Mono.

En dus is ieder nieuw album reden tot veel discussie en speculatie. De laatste jaren hebben de Japanners immers geprobeerd om iets buiten hun comfortzone te stappen door te experimenteren met nieuwe invloeden. Zo worden in het tweeluik Rays Of Darkness en The Last Dawn (2014) de twee gezichten van de band – lieflijk en ingetogen versus luidruchtig en donker – uit elkaar getrokken (niet tot gehele tevredenheid overigens). Requiem For Hell (2016) behoort daarentegen tot een van de beste albums van de Japanners. Niet in de minste plaats vanwege het machtige titelnummer, dat met zeventien minuten een waar kunstwerk vormt.

Wie met het spitsvondig getitelde Nowhere Now Here een herhaling van zetten verwacht, komt bedrogen uit. Deze tiende langspeler (de split met World’s End Girlfriend niet meegerekend) is met afstand het meest eigenzinnige album dat Mono tot nu toe heeft uitgebracht. Dat siert het trio, want het is maar wat makkelijk om voort te borduren op de bekende succesformule. In vergelijking met zijn voorganger is Nowhere Now Here wat songgeoriënteerder, met nummers die korter en minder uitgesponnen zijn. Het verleent de muziek meer een rock-vibe dan een ‘post’-vibe, zeker in het stuwende, rondom een enkele melodielijn opgebouwde After You Comes The Flood.

Het meest opmerkelijke nummer op Nowhere Now Here is zonder enige twijfel het serene, keyboardgedreven Breathe, waarin bassiste Tamaki voor het eerst als zangeres te horen is. Het is een geslaagd experiment, aangezien haar mijmerende stemgeluid goed bij de muziek past, maar vanuit muzikaal oogpunt mist het nummer wel wat dynamiek. Die dynamiek is gelukkig ruimschoots aanwezig in het briljante titelnummer. Deze tien minuten durende track vormt het hoogtepunt van het album. De simpele, ontroerende gitaaraanslag waar de track mee begint, zorgt direct voor kippenvel, terwijl de luidruchtige ontknoping ouderwets verzadigend is. Ook het lange, schitterend opgebouwde Sorrow en het ontroerende klassieke stuk Parting (opgebouwd rond subtiele pianoklanken en melancholische strijkinstrumenten) maken indruk.

Toch blijft Nowhere Now Here ietwat achter bij zijn uitstekende voorganger. Sommige nummers zijn iets te vlak voor het niveau dat deze band normaliter haalt. Zo voelt het weliswaar fraaie, ingetogen Far And Further ondanks de lengte van bijna zes minuten onaf, alsof de band net toewerkt naar een uitbarsting die niet komt. En met de twee vrij matte tracks Funeral Son en Vanishing, Vanishing Maybe gaat het album een beetje als een nachtkaars uit. Desondanks biedt deze jubileumplaat een inkijkje in de magische wereld van Mono. Voor wie het de eerste kennismaking is, raad ik echter vooral aan om de band live te beluisteren en bekijken, want dan komt deze muziek pas écht tot zijn recht.

Tracklist:
1. God Bless
2. After You Comes The Flood
3. Breathe
4. Nowhere, Now Here
5. Far And Further
6. Sorrow
7. Parting
8. Meet Us Where The Night Ends
9. Funeral Song
10. Vanishing, Vanishing Maybe

Score: 80 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 11 maart 2019

Meer Mono:

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.