Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Evergrey - The Atlantic
Jaar van release: 2019
Label: AFM Records
Evergrey - The Atlantic
Hoewel de Zweedse, progressieve metalformatie Evergrey de laatste jaren weer behoorlijk in de lift zit, heeft de release van The Atlantic – de elfde full-length van het vijftal uit Gotenburg – nogal wat voeten in de aarde gehad. Tijdens de opnames werd ingebroken in de studio, waarbij ook een flink deel van het oorspronkelijke materiaal voor het album werd gestolen. Volgens zanger Tom Englund heeft die gebeurtenis grote impact gehad, iets dat zich vertaalt in de dreigende en bij vlagen zelfs wat agressieve sfeer op The Atlantic.

Nu is Evergrey natuurlijk nooit een positief ingestelde band geweest. Het zijn juist de dramatiek en duistere inborst, verpakt in technisch hoogstaande, maar vaak zeer toegankelijke composities, die de Zweden zo’n grote fanbasis hebben opgeleverd. Er zijn weinig groepen waarbij het zo lekker is om jezelf onder te dompelen in een bad van melancholie, daarbij op weg geholpen door de prachtige stem van Englund, die de tristesse vol overgave verwoordt en met zijn karakteristieke snik in de stem met grote regelmaat de traanklieren weet te beroeren.

Ook op The Atlantic horen we deze elementen terug, maar tegelijkertijd is de plaat een stuk progressiever en dreigender uitgevallen. Het is een ontwikkeling die al werd ingezet met de uitstekende voorganger The Storm Within, dat samen met Hymns For The Broken en dit nieuwe album een conceptuele eenheid vormt. Op deze nieuwe full-length is er nog meer plek ingeruimd voor lange, instrumentale passages en complexe ritmes. Dat is in het begin wel even wennen. Het is een kwestie van smaak, maar ik kan ook nog altijd ontzettend genieten van de meer songgerichte albums Monday Morning Apocalypse (2006) en met name het schromelijk onderschatte Glorious Collision (2011).

Toch groeit The Atlantic na meerdere luisterbeurten. Als ik het album met eerder materiaal moet vergelijken, kom ik uit bij The Inner Circle (2004). Vooral het zeer fraaie A Secret Atlantis – met zijn Ambassador-achtige gitaarriffs en spoken word-samples – had prima op dat meesterwerkje gepast. Nu moet wel gezegd worden dat vooral het eerste gedeelte van The Atlantic ijzersterk is. Openingstrack A Silent Arc klinkt in eerste instantie wat mat, maar ontpopt zich tot een contemplatieve, eigenzinnige opener, met een uitstekend zingende Englund. Weightless is steviger, met zware riffs, inventieve drumritmes en complexe instrumentatie. Tegelijkertijd lopen de prachtige zanglijnen en het waanzinnig mooie, melancholische refrein (waar de band patent op lijkt te hebben) als rode draden door het nummer. All I Have is een schitterende semi-ballad waarin Evergrey ook zonder instrumentale opsmuk overeind blijft.

De tweede helft van The Atlantic blijft hierbij ietwat achter. End Of Silence, Currents en Departure zijn geen slechte nummers, maar voegen ook niets toe ten opzichte van de andere tracks. Gelukkig sluit Evergrey sterk af. The Beacon begint met vederlichte, bijna Alcest-achtige keyboardklanken, maar ontpopt zich al snel tot een krachtige track. Het afsluitende, bombastische This Ocean zorgt voor het meeste vuurwerk. Concluderend: The Atlantic is spannend, divers en zeker geen exercitie in gemakzucht, maar legt het wel af tegen zijn sublieme voorganger.

Tracklist:
1. A Silent Arc
2. Weightless
3. All I Have
4. A Secret Atlantis
5. The Tidal
6. End Of Silence
7. Currents
8. Departure
9. The Beacon
10. This Ocean

Score: 81 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 15 februari 2019

Meer Evergrey:

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.