Alcatraz
Enquête

Marco van Basten vond het maar niks dat Linkin Park voor de aftrap van de Champions League-finale op 31 mei een optreden verzorgde. Wat vind jij van de Amerikaanse gewoonte om grote sportwedstrijden op te vrolijken met een concert?

Geweldig, ook voor aanvang van de wedstrijd
Prima, maar niet voor het duel wanneer de spelers zich willen opwarmen
Dat is iets voor pop-acts, niet voor heavy bands als Linkin Park en Gojira
Zo’n muzikaal optreden is onzin, het publiek komt voor de sportwedstrijd
Sport is kut, laat die band elders een eigen concert doen voor hun fans
Van mij hoeft het niet, maar ik gun zo’n band wel de extra exposure
Normaliter vind ik het een goed idee, maar Linkin Park was echt slecht
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    10 juni:
  • Whitechapel
  • 11 juni:
  • King Diamond, Paradise Lost en Angel Witch
  • Myles Kennedy
  • W.A.S.P.
  • 12 juni:
  • Man as Plague, Gallamesh en Everything Decays
  • 13 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague en The Unslain
  • 14 juni:
  • Into The Grave
  • Man as Plague
  • Sorcerer
  • 15 juni:
  • Into The Grave
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adam "Nergal" Darski (Behemoth) - 48
  • Ernie C. (Body Count) - 66
  • Howlin' Wolf† - 115
  • Johan Ericson (Draconian) - 46
  • Juhana Karlsson (Amoral) - 42
  • Magnus Rosén (Hammerfall) - 62
  • Marko Paasikoski (Sonata Arctica) - 47
  • Martin Orford (IQ) - 66
  • Mickey Curry (Bryan Adams) - 69
  • Peter Gale (Sweet Sorrow) - 45
  • Robert Hampson (Loop) - 60
Review

Skulk, The Hulking - Afterbirth Of A Nation
Jaar van release: 2018
Label: Eigen Beheer
Skulk, The Hulking - Afterbirth Of A Nation
Skulk, The Hulking is een eenmansproject uit New York. Uitleggen wat voor soort muziek hij maakt, voelt een beetje als een kleur beschrijven aan een kleurenblinde. Metal en punk vormen de basis, met daaroverheen flink wat hiphopsaus. Maar ook zijn er overduidelijke invloeden van funk, reggae, elektronica en verschillende subgenres van rock terug te horen. De teksten zijn maatschappijkritisch en zitten vol met woordspelingen. Door al deze invloeden wordt een heel uniek geluid gecreëerd.

Het kan best lastig zijn om al deze invloeden en ideeën tot een goed klinkend geheel te versmelten. Gelukkig lukt dit Skulk heel goed. Hoewel sommige nummers een grote clusterfuck aan invloeden bevatten, bijvoorbeeld Grind (Money Crotch), klinken ze allemaal als een samenhangend geheel. Dit geheel draait vooral om de stem van Skulk. Hij zingt, rapt en schreeuwt de nummers aan elkaar. Hij is goed verstaanbaar, om zo de teksten zo duidelijk mogelijk over te brengen. De teksten gaan veelal over problemen die zich nu voornamelijk in Amerika voordoen. Zo zijn er nummers te vinden over de groeiende kloof tussen arm en rijk (Joe Candidate), drugsverslaving en onzekerheid (Add Her All) en de verwachting dat je altijd gelukkig moet zijn (This Commercialism Sure Meens Business…).

Maar ook de muziek is belangrijk op deze plaat. Persoonlijk vind ik het heel fijn om te horen dat de bas een van de belangrijkste instrumenten is. Over het hele album zijn catchy baslijnen te horen, die soms aan funk doen denken, dan weer aan hiphop en in het volgende nummer aan alternative metal. De gitaarpartijen worden duidelijk onderworpen aan allerlei effecten, die vooral aan Rage Against The Machine doen denken. Ook worden deze partijen veel ondersteund of zelfs vervangen door elektronische geluiden, zoals in Cancer en We, The Terrorism. Zoals misschien wel te verwachten is, zijn ook de drumpartijen afwisselend. Niet zo afwisselend als de andere instrumenten trouwens. Ze vormen voornamelijk een duidelijke ruggengraat voor de muziek en blijven vaker op de achtergrond. Alleen als de muziek erom vraagt, komen ze wat meer op de voorgrond.

Skulk, The Hulking heeft met zijn tweede plaat duidelijk een eigen geluid ontwikkeld. Het mengsel van verschillende genres en invloeden werkt goed. Erg toegankelijk is het echter niet. Ik heb het album een meerdere keren op moeten zetten voordat ik het fijn vond klinken. Maar als je daar eenmaal bent, is het een heerlijke plaat. Je hoort elke luisterbeurt weer nieuwe woordspellingen, elektronische partijen op de achtergrond of grappige geluidseffecten. Daarnaast ontpoppen sommige nummers zich als enorme oorwurmen. Dit is een aanrader voor iedereen die houdt van artiesten die ver buiten de lijntjes kleuren.

Tracklist:
1. Hide Your Children
2. He Who Finishes First Is Finished First
3. By Hook Or By Crooked Automatic Assault Rifle
4. Grind (Money Crotch)
5. Joe Candidate
6. Cancer
7. Make It Sew
8. This Commercialism Sure Meens Business
9. The Proper Way To Fail
10. Add Her All
11. We, The Terrorism
12. May It Never End

Score: 80 / 100

Reviewer: Sam
Toegevoegd: 10 januari 2019

Pitfest Iron Maiden Rock Legends Special

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.