Sir Reg - The Underdogs
Label: Despotz Records

Sir Reg - The Underdogs

Sir Reg is een punkrockband met folk/celtic-invloeden, die meteen aan Dropkick Murphys en Flogging Molly doet denken, maar ook refereert aan traditionelere bands als The Pogues en The Dubliners. De groep timmert al sinds 2009 aan de weg en bracht sindsdien vier platen uit. Een doorbraak heeft het zestal nog niet meegemaakt, maar wie weet kan album nummer vijf, The Underdogs, daar verandering in brengen.

Voor een band met zijn muzikale roots zo geworteld in de Ierse traditie, is het opvallend dat er eigenlijk maar weinig Iers is aan de groep. Thuisland van opereren is namelijk Zweden en alleen vocalist Brendan Sheehy heeft Iers bloed in zich. Het is daardoor knap dat Sir Reg echter wel die typerende folkslag over weet te brengen in zijn muziek. Dit komt grotendeels door de inbreng van violiste Karin Ulvin en mandoline-speler Filip Burgman, die met hun instrumenten goed vertegenwoordigd zijn op het album.

Muzikaal brengt de groep vooral makkelijke punkrocknummers. Lekker up-tempo en met weinig poespas. Een album als dit, zonder veel pretenties, maar met gewoon vermakelijke muziek is prima verteerbaar, maar heeft als euvel dat er ook weinig blijft hangen. Elke track luistert aangenaam weg, maar wanneer de laatste toon gespeeld is, zijn er te weinig momenten die je zo weer voor de geest haalt.

Het instrumentale Cairbre is echter wel zo'n moment. Heerlijk, sfeervol en opzwepend gespeeld is deze track een hoogtepunt van het album en plaatst je zo in een oud, Iers volksfeest. Van de reguliere tracks is het de ode aan UFC-vechter en grootheid Conor McGregor in het gelijknamige nummer die positief opvalt, alsmede FOOL (Fight Of Our Lives) en Giving It Up (The Drink).

Slecht wordt The Underdogs dan ook nergens. Zoals gezegd is alles meer dan acceptabel en klinkt het materiaal voornamelijk als een vrolijke noot, geworteld in Ierse tradities. Scherpe randjes worden echter wel gemist en ondanks de diversiteit aan instrumenten klinkt het nergens vernieuwend. Het enthousiasme en het talent van de artiesten compenseert deze gebreken en zorgen ervoor dat Sir Reg niet verveelt.

Voor de liefhebber van bands die traditionele invloeden vermengen in hun geluid, is Sir Reg een prima optie. De formatie kan zich meten met eerdergenoemde groepen, maar het verschil is dat dat deze allemaal de legendarische songs hebben waarmee ze doorgebroken zijn en Sir Reg heeft deze nog niet. The Underdogs is een plaat vol aangename muziek en biedt stabiele kwaliteit, maar mist die ene, epische knaller.

1. The Underdogs
2. Conor McGregor
3. Giving It Up (The Drink)