• Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

various - A Call To Irons: A Tribute To Iron Maiden
Jaar van release: 1998
Label: Dwell Records
Dwell Records heeft in de afgelopen jaren diverse Tribute cds uitgebracht. Zo waren er onder andere eerbetonen aan Judas Priest, W.A.S.P., Pantera, Motörhead, Kiss, AC/DC en vele anderen. Ook voor Iron Maiden hebben ze niet een, maar twee Tribute To cds gemaakt. Ik zal hier alleen de eerste bespreken.

De cd bevat 11 songs, waarvan allen afkomstig van de eerste vijf albums van Iron Maiden. Het begint met Ides Of March / Purgatory, gespeeld door Steel Prophet. Ides Of March, de instrumentale intro van het Killers album van Iron Maiden, wordt goed gespeeld, en het loopt goed over in Purgatory, eveneens van Killers. Dit nummer is zeker een goeie cover, al voegt het niets toe aan het origineel. De zang is goed, en doet me erg aan Paul Di'Anno denken. Dan volgt Powerslave, door Ancient Wisdom. Dit klinkt wat blikkiger dan het origineel, en de cookiemonster zang doet dit nummer geen goed. Helemaal fout gaat het zodra het refrein er aan komt, en het nummer even wat rustiger wordt. Dan komen er teveel keyboards in en kan je beter gelijk naar het volgende nummer skippen.

Vital Remains neemt The Trooper onder handen. Het begin klinkt aardig zoals het origineel, al staat de bassdrum iets te ver naar voren in de mix. Zodra de zanger begint met grunten klinkt het toch totaal anders, en desondanks dat ik grunts totaal niet vind passen in Iron Maiden nummers klinkt dit toch best goed. Ook de solos worden zeker niet slecht gespeeld. Het instrumentale Genghis Kahn, van het Killers album, wordt door Angel Corpse gespeeld. Ik was al niet zo'n fan van het origineel, en ook deze versie doet mij niet zoveel. Het is geen makkelijk nummer om te spelen, met de vele tempowisselingen, maar Angel Corpse weet zich aardig te redden.

Hallowed Be Thy Name is volgens menig Iron Maiden fan een van de beste nummers ooit. Solitude Aeturnus heeft de moeilijke taak op zich genomen om dit nummer te spelen. Alhoewel ze nooit het origineel kunnen overtreffen is dit wel een van mijn favoriete nummers van deze cd. De zanger heeft een hele goeie, zuivere stem, en ook de rest van de band speelt heel lekker. Nummer zes op de cd is New Eden, die Phantom Of The Opera (van het debuutalbum van Iron Maiden) spelen. De vertrouwd klinkende intro klinkt goed, en begint het nummer pas echt, met meer pit dan het origineel. Sneller, harder, zwaarder dan het origineel speelt New Eden dit nummer. Alleen de zanger klinkt wat te ver op de achtergrond, en past naar mijn mening niet echt bij de muziek. Toch is het zeker geen slechte uitvoering.

Opeth, waarschijnlijk de bekendste naam op deze cd, speelt het nummer wat Paul Di'Anno voor zijn opa geschreven had, Remember Tomorrow. Jammergenoeg spelen ze het gevoelige begin te snel, waardoor het toch een stuk minder mooi klinkt. De snellere passages zijn daarintegen wel goed, totdat de gitaarsolo komt. Die is werkelijk niet om aan te horen, en verpest gelijk het nummer. To Tame A Land, gebaseerd op het boek Dune van Frank Herbert, wordt onder handen genomen door Morgion. Net als het origineel begint het rustig, en is het nummer goed te herkennen. Dan komen de electrische gitaren en is het toch een stukje harder dan wat op Piece Of Mind te horen is. De grunts versterken dat gevoel nog eens. Jammer dat het geheel niet erg goed gemixt is, want dit nummer had wel degelijk meer potentie. Gelukkig wordt het lange instrumentale deel op het eind van het nummer goed gespeeld.

Evoken speelt het gevoelige Strange World redelijk getrouw na, al is de zang veel melancholischer, maar het past eigenlijk best goed bij het nummer. Het gitaargeluid is wat moderner dan de versie van Iron Maiden uit 1980, en ook dat doet het nummer zeker geen kwaad. Iron Maiden's langste nummer, Rime Of The Ancient Mariner, wordt gespeeld door Opera IX. De vrouwelijke blackmetal vocalen doen het nummer echter geen goed, en ook de afwisseling met de zuivere vrouwelijke zang kan dat niet redden. Het nummer is alleen herkenbaar aan de text en zanglijnen, anders had het net zo goed een ander nummer kunnen zijn, want in de muziek zelf amper melodie te horen. Zonder dit nummer had de cd heel wat beter geweest. Afsluiter is Absu, die het instrumentale Transylvania spelen. Erg veel van de originele versie wijkt het niet af, en veel harder is het ook niet, al is het ietsje sneller gespeeld.

A Call To Irons: A Tribute To Iron Maiden is een sterk varierende cd, met een paar hoogtepunten, en een paar erge dieptepunten. Het meeste zit er echter tussenin, en is best goed om aan te horen. Maar zonder Powerslave en Rime Of The Ancient Mariner had deze cd toch wat hoger gescoord. Hoogtepunten zijn wel Hallowed Be Thy Name en Ides Of March / Purgatory.

De tracklisting:
1. Steel Prophet - Ides Of March/Purgatory
2. Ancient Wisdom - Powerslave