• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Bark - Like Humans Do
Label: Sound Of The Hound Records
Bark - Like Humans Do
De kans dat je Bark in de afgelopen paar jaren ergens op de planken hebt zien staan, is groot. De Belgen touren praktisch continu, maar gelukkig hebben ze zo nu en dan ook tijd om een album te maken. Gelukkig maar, anders werden de tours qua setlistvariatie zo beperkt. Vorig jaar is de band de studio ingedoken om een opvolger voor het debuut Voice Of Dog op te nemen. Met Like Humans Do verstevigt Bark zijn positie in de Belgische metalscene en bevestigt deze dat dit een band is waar rekening mee gehouden dient te worden.

Een van de redenen dat dit album zo overtuigend klinkt, is dat er geen stempel op de muziek te drukken is. Hardcore, punk, thrash, stoner en groove metal zijn allemaal genres die door het hoofd schieten tijdens het beluisteren van deze plaat. Cannibal Law en Last Man Standig doen door de ranzige en overheersende baslijnen denken aan Motörhead. Like Humans Do zou niet misstaan op een thrashalbum, terwijl Freedom To Hate na een dreigende intro ontpopt tot een hardcorenummer. In My Heart Is A Bone en Dog Life verlagen de mannen het tempo iets en komen genres als stoner en sludge om de hoek kijken. Ondanks al deze wisselingen, of eigenlijk juist daardoor, heeft Bark een heel fijn eigen geluid ontwikkeld, dat op het hele album duidelijk terug te horen is.

De andere reden is het muzikale talent dat de leden van Bark tentoonspreiden. De gitaarpartijen van Rui Da Silva en Martin Furia verschuilen zich soms meer op de achtergrond, om daarna over te gaan in lekkere riffs en snelle solo’s, zoals in A Tribute To San La Muerte. Het basspel van Jorn van der Streaten is continu aanwezig en vooral heel smerig. De muziek krijgt zo een lekker vunzig punkgevoel, vergelijkbaar met het eerdergenoemde Motörhead. Drummer Ward van der Straeten zorgt voor een sterke ruggengraat en laat in nummers als Wild Thing en Freedom To Hate zijn talent duidelijk horen. Over dit muzikale mengsel heen brult Ron Bruynseels de agressieve, maar toch ook intelligente lyrics. Zijn stem is herkenbaar, heerlijk agressief en zet daarmee de puntjes op de i.

Met Like Humans Do heeft Bark een sterk tweede album in handen. De muziek is niet in een hokje te plaatsen, wat het album lekker afwisselend maakt. Hierdoor gaat het niet vervelen en verdient het vaker beluisterd te worden. Live zal de band met Like Humans Do onder de arm elk podium af kunnen breken, of de heren in een lokaal metalcafé of op een groot zomerfestival staan. Dit is een must listen voor iedereen die houdt van een stevige bak metal.

1. It’s All In Your Head
2. Aftermath
3. Last Man Standig