Het is in deze tijd van lange tenen en honger naar slachtofferrollen best noemenswaardig dat het Franse Osmose het uiterst controversiële en politiek incorrecte Ad Hominem nog steeds in de stal heeft staan. Het geesteskindje van Kaiser Wodhanaz viel voor veel mensen namelijk onder de noemer 'nationaal socialistische black metal' terwijl bovengenoemde al in meerdere interviews aangaf hier niets voor te voelen. Desalniettemin liet de keizer zich niet kennen en bleef hij lekker controversiële albums maken en spande de kroon met het fenomenale Dictator - A Monument Of Glory.
Tot Climax Of Hatred was Ad Hominem qua sound een niet erg opvallende blackmetalband. Op bovengenoemd album werd er productioneel een andere aanpak gehanteerd en bleek Kaiser een brutere strot te bezitten dan op de albums ervoor. Vanaf dit album namen ook de black 'n roll- en industrial-invloeden toe. Zo heeft Dictator - A Monument Of Glory Fear Factory-achtige grooves en Antitheist passages die sterk aan bands als Carpathian Forest en Urgehal doen denken. Op Napalm For All wordt deze weg vervolgd. Het album gaat stevig van start met het pompeuze AMSB om daarna met het lekkere I Am love wat gas terug te nemen. In laatstgenoemde track is de liefde voor industrial goed hoorbaar. De heer Wodhanaz maakt gebruik van een zeer lage stem die perfect aansluit bij het karakter van deze song. Ik moet even denken aan bands als Type O Negative en zelfs Rammstein, zonder dat de blackmetal-elementen verdwijnen.
Consecrate The Abomination is een lekkere black 'n roll-track met thrashy polka's en catchy hooks. Dit nummer doet met zijn melodieuze baslijnen en naargeestige gitaarakkoorden aan Shining ten tijde van The Eerie Cold denken. Dit wil zeggen dat deze plaat nu al ontzettend veelzijdig is en dit smaakt naar meer. Zo gaat deze schijf verder met de titeltrack die ook prima als opener had kunnen fungeren. Hier zijn wat hardcore-invloeden terug te horen die bijzonder aanstekelijk werken. Tijdens meezinger Goatfucker is het beest echt los en ik ben ontzettend benieuwd wat dit nummer live teweegbrengt (al bestaat er weinig kans dat deze band in Nederland te zien zal zijn).
Productioneel valt er weinig aan te merken op deze schijf. De nuance tussen bas en gitaar is dan ook perfect te noemen. De baspartijen bevatten een klein beetje distortion, maar net genoeg om niet te verzanden in een ondefinieerbare brij van geluid. Ondanks dat de songs wederom zijn gecomponeerd door één persoon klinkt deze napalmaanval als een doorgewinterde band.
Naast het geschal van mijn loftrompet moet ik toch een kanttekening plaatsen. Componist Kaiser bewijst met I Am Love dat hij uitstekende mid-tempotracks kan schrijven, maar ik mis hier en daar toch de denderende blastbeat-passages die op voorgaande albums ruimschoots aanwezig zijn. Wél is er meer ruimte voor meezingrefreinen en mooie melodieen zoals in Imperial Massacre en het Black Sabbath-achtige You Are My Slut te horen zijn, maar af en toe even wat kilometers plankgas had mijn waardering omhoog geschroefd.
Toch moet ik concluderen dat Ad Hominem een ware ontwikkeling doormaakt en eigenlijk geen slecht werk levert en per album beter wordt. Deze schijf is een absolute aanrader voor de liefhebber van bands die het blackmetalgeluid een compleet eigen draai geven. Aanschaffen die hap!
Tracklist:
1. AMSB
2. I Am Love
3. Consecrate The Abomination
4. Napalm For All
5. Goatfucker
6. V. Is The Law
7. Imperial Massacre
8. Bomb The Earth
9. You Are My Slut
10. Vatican Gay
Hoofdmenu
-
18 oktober:
- Annisokay, Heart of a Coward en The Narrator
- Delain, Moonlight Haze en Sinheresy
- Helloween en Beast In Black 19 oktober:
- Battle Beast, Vanaheim en Solarcycles
- Dominum en Majestica
- Gutrectomy, Ruins of Perception en Heretix 23 oktober:
- Blackbriar en Forever Still
- Bloodred Hourglass en Luna Kills
- Wolvennest, (Dolch) en Double Darkness 24 oktober:
- Blackbriar en Forever Still
- Cryptosis, Nephylim en Imprisoned in Flesh
- Wormrot en Gummo
-
18 november:
- Halestorm en Bloodywood
- Lacuna Coil en Nonpoint
- Life Of Agony, Ugly Kid Joe en Terradown
Kalender
Vandaag jarig:
- Addo Kruizinga (Rubicon) - 60
- Amr Rifai (Nu.Clear.Dawn) - 46
- Bas van den Bogaard (Sinister) - 55
- Billy Cox (The Jimi Hendrix Experience) - 84
- Chriz DiAnno (Coronatus) - 47
- Chuck Berry† - 99
- Cynthia Weil (songwriter)† - 85
- Cyril Montavon (Shakra) - 48
- Dan Lilker (Nuclear Assault) - 61
- Denise Dufort (Girlschool) - 67
- Gaël Sortino (Lemuria) - 44
- Galder (Dimmu Borgir) - 49
- Gary Richrath (REO Speedwagon)† - 76
- Gojko Marić (Welicoruss) - 34
- Howard Shore (componist) - 79
- Jaime Salazar (The Flower Kings) - 60
- Mats Karlsson (Heed) - 53
- Mike Lamb (Sojourner) - 38
- Nic Potter (Van Der Graaf Generator)† - 74
- Nicolaj Ruhnow (Tokyo Blade) - 52
- Nils Molin (Amaranthe) - 37
- Olga Mashkina (Nevid) - 41
- Otto "Moloch" Wiklund (Setherial)† - 49
- Paulo Gonçalves (Shadowsphere) - 42
- Peter Svensson (The Cardigans) - 51
- Philippe Jaccoud (Inner Visions) - 54
- Ricky Tournee (Force Majeure) - 42
- Steve "Thundercat" Bruner (Suicidal Tendencies) - 41
- Tristan Shone (Author And Punisher) - 48
- Uwe Werning (Dew-Scented) - 50
- Vanessa Briscoe Hay (Pylon) - 70
- Victor Parri (Isole) - 34
Vandaag overleden:
- Frank Watkins (Obituary) - 2015
- Phil Chess (Chess Records) - 2016
Review
Ad Hominem - Napalm For All

Score: 83 / 100
Reviewer: Sander
Toegevoegd: 13 april 2018
Zoeken
Interviews
Nieuwste reviews
Concertreviews
Retro-Reviews
-
17 oktober:
- Age Of Ruin - Nothingman
- Battle Beast - Steelbound
- Biohazard - Divided We Fall
- Coroner - Dissonance Theory
- Czart - Czarty Polskie
- Dysylumn - Abstraction
- Grailknights - Perception
- Human Fortress - Stronghold
- Irreparable - The Fate Of All Life
- Sabaton - Legends
- Void Of Sleep - The Abyss Into Which We All Have To Stare 20 oktober:
- Thaumaturgy - Pestilential Hymns 24 oktober:
- Conjurer - Unself
- Doro - Warriors Of The Sea
- Elettra Storm - Evertale
- Leprous - An Evening Of Atonement
- Mark Bogert - Antiquity Neon
- Psychonaut - Word Maker
- Them - Psychedelic Enigma
Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.