• Patrick Johansson (Stormwind) - 48
  • Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Elvenking - Secrets Of The Magick Grimoire
Label: AFM Records

Met Secrets Of The Magick Grimoire verstevigt het Italiaanse Elvenking de terugkeer naar de folkmetalwortels die werd ingezet met de laatste paar studioplaten. Sinds de oprichting van de band in 1997 hebben de leden diverse muzikale stijlen geprobeerd waarbij frivole folk metal altijd het uitgangspunt was. Dat leidde tot wisselende successen. De meest recente uitgaven waren alle zeer degelijk. Op dit nieuwe album is er van de experimenten van voorgaande decennia weinig overgebleven. De Italianen (met nieuwkomer Marco Lanciotti op drums) hebben zich ten doel gesteld hun combinatie van folk en power metal verder uit te diepen met groots klinkende arrangementen en tegelijkertijd bescheiden ballades en rustige passages. Dat levert een interessante combinatie op van loeihard gitaarwerk met meeslepende orkest- en koorelementen en tegelijkertijd meer traditionele folk (metal).

Opener Invoking The Woodland Spirit is een voorbeeld van de epische inslag van deze plaat, want deze groots opgezette song met strakke, orkestrale arrangementen en opzwepend gitaarwerk legt de lat hoog voor de rest van de plaat. Natuurlijk mag de jeugdig klinkende, frivole zang van Damna niet ontbreken. Het doet denken aan Rhapsody en (het latere) Nightwish, maar benadrukt tegelijkertijd het eigene van Elvenking. De donkere en lichte kanten van deze formatie worden vervolgens mooi uiteengezet tijdens Draugen’s Maelstrom, met aanvankelijk ingetogen zanglijnen die langzamerhand worden versterkt met rauwe grunts van vocalist Angus Norder (Witchery), die evenals Snowy Shaw (Dream Evil) een gastrol heeft op deze plaat.

De arrangementen zijn knap. Tijdens de gelaagde nummers gebeurt er veel. Er is dan ook genoeg te ontdekken voor de avontuurlijk ingestelde luisteraar. Hier en daar een fidel, dan weer een pianopartij of een onverwacht basloopje dat voor een markant effect zorgt. Er broeit wat in de bosrijke wereld die Elvenking bezingt en dat hoor je. Het houdt het spannend en interessant en toont tevens het vakmanschap van dit zestal. Die kunde uit zich ook in het vermogen van de band om de muziek behapbaar te houden, zodat je je als luisteraar niet verloren voelt in een stortvloed van instrumentaal geweld dat doorspekt is met allerlei geluidseffecten. Bovendien bevat de plaat genoeg rechttoe-rechtaan (folkmetal)nummers ter afwisseling. Het album is daarnaast goed in balans. Niet elk nummer is zo spetterend als de reeds genoemde, maar grote minpunten zijn er niet te vinden.

Secrets Of The Magick Grimoire is een album geworden dat fans die de band al die jaren trouw zijn geweest zal kunnen bekoren. Daarnaast zijn de sterk aanwezige powermetalelementen een mooi aanknopingspunt voor nieuwe luisteraars. Het is duidelijk dat Elvenking het experimenteren achter zich heeft gelaten en zich toelegt op het verdiepen en perfectioneren van zijn stijl. Dit album toont dat dat zijn vruchten afwerpt.

1. Invoking The Woodland Spirit
2. Draugen’s Maelstrom
3. The One We Shall Follow