• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Angel Nation - Aeon
Label: Inner Wound Recordings
Angel Nation - Aeon
In december komt Angel Nation naar België en Nederland voor een drietal optredens, samen met Phantom Elite, de nieuwe band die is ontstaan uit HDK van Sander Gommans. Tijd om eens kennis te maken met de formatie met de Finse zangeres Elina Siirala, die tevens in Leaves’ Eyes zingt.

Angel Nation ontstaat als EnkeliNation in 2011 op initiatief van Elina, nadat ze verhuisd is naar Londen om haar zangstudie af te ronden. Na optredens in het lokale circuit, veel wisselingen in de line-up en een ep verschijnt in 2014 de eerste full-length Tears Of Lust. Daarop laat EnkeliNation, dat daarna (ook) door het leven gaat als Angel Nation, een goede indruk achter met toegankelijke symfonische metaltracks die in het straatje van Nightwish liggen, maar met in de keyboard- en gitaarpartijen een knipoog naar de jaren tachtig en negentig.

Net als die plaat is Aeon, dat op de verjaardag van Elina uitkomt, een album dat zeer prettig wegluistert. De compacte tracks met grotendeels een standaardstructuur hebben alle een memorabel refrein. Luister eens naar Farewell, dat op een zeer geslaagde manier rockriffs en de klassieke stem van Elina samenbrengt. Beslist een hoogtepunt, net als de uitstekende opener Burn The Witch (met sfeervolle bijdrage op keyboard), Blood On Your Hands en Music Plays, maar andere nummers doen er niet veel voor onder.

Als je naar verschillen met het verleden gaat zoeken, valt het technischere drum- en gitaarwerk op (hetgeen blijkt in onder meer Blood On My Hands). De nieuwe drummer heet Lucas Williamson en gitarist Sonny Antoniou volgt Shadow op, die veel partijen heeft geschreven voor deze tweede full-length. Elk nummer heeft weer een net iets andere vibe. Zo is Breathe Again vooral een rocker, Enough Is Enough heel energiek, Firefly atmosferisch met melodeathriffs en Wonder Who You Are geworteld in power metal.

Er zijn eigenlijk weinig verrassende elementen, totdat Free zich aandient, met grunts van Jukka Pelkonen (Omnium Gatherum), melodeathriffs en een soultouch van het achtergrondkoor. Music Plays is een ballad waarin klassieke muziek (vioolpartijen door Merit Palas, moeder van Elina) een grote rol speelt en Elina laat horen hoe goed ze kan zingen. Dat doet ze overigens ook in andere nummers, al draait het daarin vaker om het catchy aspect van de zanglijnen dan om een demonstratie van haar bereik. De backingvocalen van Clare Butterfield-Elséy passen goed bij de stem van Elina.

Net als Tears Of Lust is Aeon een erg prettig symfonisch metalalbum. De AOR en jarentachtigvibe geeft het geheel iets nostalgisch, maar meer dan op het debuut is er sprake van afwisseling, vooral in de tweede helft. De nummers zijn lekker energiek en houden de luisteraar constant geboeid, al moet ook gezegd worden dat het er wel aan ligt of je naar vernieuwing op zoek bent of niet. Verwacht geen baanbrekende songs, maar gewoon swingende nummers die goed in elkaar zitten en prima uitgevoerd zijn. Aeon belooft veel goeds voor de aankomende optredens.

1. Burn The Witch
2. Blood Is On Your Hands
3. Breathe Again