EnkElination - Tears Of Lust
Jaar van release: 2014
Label: Eigen Beheer
EnkElination - Tears Of Lust
Recentelijk kwam er een single van EnkElination uit en dat zorgt er onder andere bij ondergetekende voor dat ook het debuutalbum Tears Of Lust uit 2014 weer uit de kast gepakt wordt. Voormalig operazangeres Elina Siirala richtte in november 2011 de rock/metalband op en blijft vooralsnog het klassiek geschoolde stemgeluid van zowel Leaves' Eyes als EnkElination.

Niet voor niets raakte het debuutalbum tot drie keer uitverkocht. Het is een van de best bewaarde geheimen van de Engelse scene. Angel Nation (zoals je de band ook mag noemen, want Enkeli schijnt een lastig te onthouden Fins woord te zijn) maakt een mix van melodieuze hardrock, gothic metal en elektronica die aan de dark wave van de jaren tachtig doet denken. Deze mix is vervolgens uitstekend geproduceerd door de band zelf met hulp van Mark Williams (mix) en Mika Jussila (master). Het geheel klinkt kraakhelder en heeft een warme, donkere ondertoon en veel diepte in de sound.

De songs zijn stuk voor stuk het beluisteren meer dan waard. Het titelnummer is direct al een geweldige binnenkomer met zijn contrast tussen de heavy riffs en licht keyboardspel. Daaroverheen klinken de prachtige vocalen van Elina. Haar kwaliteiten komen zowel in de stevigere tracks (Insane en het aan Stream Of Passion herinnerende What Have You Become) als de ballads Lullaby en het prachtige Last Time Together, waarin Elina de sterren van de hemel zingt, goed tot hun recht. Samen met het titelnummer is deze uitschieter het hoogtepunt van het album. Never Ending en What Have You Become doen er overigens weinig voor onder.

De kritiek die je op dit debuut zou kunnen hebben, is dat het niets nieuws voortbrengt. Het geheel is echter zodanig goed uitgevoerd dat je je daaraan niet snel zult storen. De nummers zitten erg goed in elkaar. Bovendien is de kritiek dat het precies zou klinken als andere acts niet geheel terecht. De Engelsen voegen namelijk elementen uit de AOR en de donkere jarentachtigpop toe, hetgeen toch iets unieks teweegbrengt. Luister maar eens naar Chimeras. Je hoort het ook in andere tracks, veelal in het toetsenwerk.

Tears Of Lust is een uitstekend debuut dat vol staat met zeer prettig in het gehoor liggende songs, geen enkeling uitgezonderd. Of het nu de nummers betreft die steviger zijn of de ballads, de muzikale uitvoering is nagenoeg perfect en het stemgeluid van Elina sluit daar heel mooi op aan. Het geheel maakt indruk en is organisch. Daardoor ontstaat een heerlijke flow die je vanaf de eerste seconde pakt en niet meer loslaat tot de laatste noot uitgeklonken is. Verwacht geen baanbrekend album, maar prettige tracks met een heerlijke flow waarmee je snel een connectie maakt. Gelukkig heeft Nuclear Blast plannen om Tears Of Lust voor een vierde keer verkrijgbaar te maken, wellicht later dit jaar.

1. Tears Of Lust
2. Higher Ground
3. Never Ending