• Lori Peters (Skillet) - 48
  • Rym (Ragnarok) - 45

• Erik Lindmark (Deeds Of Flesh) - 2018
  • George Harrison (The Beatles) - 2001

VUUR - In This Moment We Are Free – Cities
Label: InsideOut Music
Begin juni konden de fans van Anneke van Giersbergen en overige belangstellenden tijdens de try-outshow in Neushoorn te Leeuwarden al kennismaken met de nummers die ruim vier maanden later terecht zouden komen op de eerste full-length van VUUR. Days Go By - London liet al horen dat de nieuwe formatie, een voortzetting van The Gentle Storm, steviger en zwaarder uit de hoek zou komen op toekomstig studiomateriaal. Het optreden in het hoge noorden bevestigde dit. De show gaf veel vertrouwen in In This Moment We Are Free – Cities.

De rockende, melodieuze en soms proggy metal doet het ook op de plaat goed. De songs, die elk over het gevoel gaan dat Anneke krijgt bij een specifieke stad, zijn divers. Het heavy My Champion – Berlin begint met goede metalriffs en harmonieuze leads. Time – Rotterdam is nog een stukje zwaarder en trager met zijn doomy riffs en het Devin Townsend-achtige The Martyr And The Saint - Beirut belicht de progressieve zijde van de muzikanten. Zo zijn er verschillende invullingen van het begrip metal, waarbij het tempo doorgaans laag ligt.

Het contrast tussen de heavy riffs en ritmesectie enerzijds en de hemelse, kenmerkende vocalen van Anneke anderzijds, is groot. Dat is aanvankelijk even wennen en niet overal werkt de combinatie even goed. Positieve voorbeelden zijn The Fire – San Francisco, waarin Anneke haar diversiteit en bereik op zeer fraaie en knappe wijze laat gelden, en het toegankelijke Freedom – Rio, samen met Sail Away – Santiago een van weinige lichtere tracks op deze release. Ook in Days Go By – London, een van de hoogtepunten van het album, versterken de muzikanten elkaar en schittert Anneke, maar ook zij heeft in haar carri่re wel eens betere zanglijnen op een album verzorgd.

De productie van Joost van den Broek is gortdroog. Daardoor zijn alle details op de plaat goed te horen. Vanwege het strakke karakter is er jammer genoeg minder ruimte voor sfeer en dat zorgt ervoor dat de aandacht af en toe wat wegebt. Dat komt ook doordat sommige nummers, zoals de openingstrack, wat aan de lange kant zijn en niet alle riffs het stempel memorabel krijgen, maar functioneel.

Op de uitvoering is overigens niets af te dingen. Die is zeer professioneel. Complimenten zijn op zijn plaats voor het gitaarspel van Jord Otto in bijvoorbeeld My Champion – Berlin en The Martyr And The Saint – Beirut, maar daar blijft het niet bij. Valley Of Diamonds – Mexico City is een klasse apart. Het prachtige nummer maakte live al indruk met zijn opbouw, zowel muzikaal als vocaal, en doet dat ook in de studio met zijn intelligente ritmewisselingen en knappe songwriting: mooi hoe verschillende gitaarlijnen en zang elkaar aanvullen. Ook de climax van Your Glorious Light Will Shine - Helsinki, eindigend met filmisch outro, is vermeldenswaardig.

In This Moment We Are Free – Cities is dus een goede plaat, maar ้้n die niet overal vlamt. Hier en daar blijft het bij een waakvlam. Hoogtepunten en minder opvallende momenten en songs wisselen elkaar af. Het vuur is er, maar soms wil het niet lekker fikken. Gelukkig brandt op andere momenten een groot paasvuur, waardoor je het weer warm krijgt, zoals met het afsluitende, rustige Reunite! – Paris. Fans van Anneke schaffen deze release uiteraard blind aan en zullen wellicht niet teleurgesteld zijn. Behoor je niet tot die groep, beluister dan eerst de drie vrijgegeven tracks om een goede indruk te vormen.

1. My Champion – Berlin
2. Time – Rotterdam
3. The Martyr And The Saint – Beirut
4. The Fire – San Francisco
5. Freedom – Rio
6. Days Go By – London
7. Sail Away – Santiago
8. Valley Of Diamonds – Mexico City
9. Your Glorious Light Will Shine – Helsinki
10. Save Me – Istanbul
11. Reunite! – Paris

Score: 73 / 100

Toegevoegd: 12 oktober 2017

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn ฉ 2001-2021 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.