Pitfest
Enquête

Stel dat Slayer in 2024 of 2025 naar een grote zaal in jouw omgeving komt voor een headlineshow. Hoeveel euro heb jij dan maximaal over voor een goede staan- of zitplaats?

meer dan 150
120-150
100-120
90-100
80-90
70-80
60-70
50-60
40-50
30-40
minder dan 30
ik wil liever naar een concert van Kerry Kings soloband dan Slayer
ik ga alleen wanneer Dave Lombardo terugkeert bij Slayer
zonder Jeff Hanneman is dit voor mij überhaupt geen Slayer
ik ga dit Slayer enkel bekijken als ik het op een festival tegenkom
ik wil wel een nieuw album, maar hoef Slayer niet live te zien
ik geef niks om Slayer en heb sowieso geen behoefte aan een reünie
ik ben principieel: als je zegt te stoppen, moet je je daaraan houden

[ Uitslag | Enquêtes ]

    25 februari:
  • Cultura Tres
  • Distant, For I Am King en Boneripper
  • Dragonforce, Amaranthe en Infected Rain
  • Feral Grounds
  • 27 februari:
  • Frank Carter & The Rattlesnakes en The Mysterines
  • 29 februari:
  • Crouch en Divided
  • Eternal Champion en Sumerlands
  • Madball, Scowl, Sunami, The Chisel en Mindwar
  • Novelist, The Word Alive, Elwood Stray en ashen
  • 1 maart:
  • Cattle Decapitation, Signs Of The Swarm, 200 Stab Wounds en Vomit Earth
  • Marcelfest
    met Ramage Inc, Tiberius, Golden Caves en Dreamwalkers Inc
  • Pijn
  • Prestige, Infantry en Menschwalsch
  • Suicidal Angels, Fusion Bomb en Crimson Fire
  • 2 maart:
  • Deathisfaction en Klont
  • Firewind en Masterplan
  • Flapjack en Sztigar Bonko
  • Foxy Venus, Razorblade Messiah, Mouflon, Colère en Document 6
  • Knocked Loose en Deafheaven
  • None Shall Fall, Necrotesque en Traanbaard
  • Prestige en Infantry
Kalender
Vandaag jarig:
  • Andres (Ecthalion) - 45
  • David Anderson (Soilwork) - 49
  • George Harrison (The Beatles)† - 81
  • Jeroen Simons (Epica) - 46
  • John Jowitt (IQ) - 63
  • Paul Michael Stewart (Circle II Circle) - 51
  • Robert Willstedt (Dragonland) - 42
  • Sarah Jezebel Deva (Cradle Of Filth) - 47
  • Tauno Nava (Herald) - 49
Review

Leprous - Malina
Jaar van release: 2017
Label: InsideOut Music
Leprous - Malina
Framboos. Zo, nu bent u op de hoogte van de betekenis van malina. Het is de Oudkerkslavische term voor de verzamelsteenvrucht. Framboos lijkt een wel erg simpele titel voor een album, totdat je het achterliggende verhaal ervan kent. Kenmerkend voor Leprous, de band waarvan de composities hun geheimen pas na meerdere luisterbeurten prijsgeven. Oordeel dus niet te snel over deze nieuwe plaat.

De Noren hebben zichzelf nooit willen herhalen. Zo staat ieder album op zichzelf en heeft iedere fan weer een andere favoriet (al prijkt Bilateral bij de meesten wel hoog in de favorietenlijst). Toch is er de laatste jaren wel duidelijk een ontwikkeling waarneembaar richting toegankelijkere en compactere songs. Minder extreem ook, want op Malina ontbreken de screams van zanger/toetsenist Einar Solberg en is derhalve alleen zijn emotionele, heldere zangstem te horen, die prominent in de mix staat.

Helder geldt ook voor de gitaarpartijen van nieuweling Robin Ognedal en Tor Oddmund Suhrke. Tor neemt trouwens de meeste partijen voor zijn rekening, aangezien Robin pas geleden is toegetreden tot de line-up. De gitaarpartijen hebben niet meer zoals voorheen een metalkarakter, maar ze zijn rockgeoriënteerd. Luister maar eens naar de tweede single Stuck, die overigens het minst enthousiast in ontvangst genomen is van de drie vrijgegeven tracks. Daarbij moet wel vermeld worden dat de albumversie twee en een halve minuut langer duurt dan de YouTube-variant. Juist vanwege de emotionele climax met gelaagde cellopartijen en de in de zang doorklinkende wanhoop is de albumversie beter.

Op deze vijfde full-length draait het om de songs zelf. Sommige daarvan doen aan het verleden denken. Zo had Leashes, dat iets wegheeft van Down (en dat rijp is voor een duet met Petter Carlsen), beslist op The Congregation kunnen staan. Dat geldt ook voor het deels rauw rockende en aardige Captive, dat raakvlakken heeft met The Price en Third Law. Illuminate doet qua staccatoriffs juist weer denken aan The Valley van Coal en dat heeft Coma ook wel wat in het onrustige deel. Let wel, het zijn beslist geen kopieën, maar op momenten doen ze oudere tijden herleven en zijn er herkenningspunten. Malina heeft echter beslist zijn eigen, losse, organische, lichtvoetige karakter dat dankzij de zang ook een soultouch heeft.

De prog is vooral op intelligente en ‘stille’ wijze in de songs verwerkt. Zo valt wellicht niet op dat het couplet van het catchy From The Flame in 13/8 is. De fans van het complexere werk vinden beslist hun gading met Mirage (met zang die doet denken aan de Bilateral-periode) en Coma. In eerste instantie vallen de individuele kwaliteiten van de bandleden niet op, maar in deze tracks komen ze wel naar voren. Simen Daniel Børven, die van sessiebassist is gepromoveerd naar vast bandlid, heeft een prominente rol gekregen. Hij benut die goed in bijvoorbeeld Mirage. Uiteraard laat drummer Baard Kolstad zijn superioriteit gelden. Dat doet hij in onder meer het titelnummer en het uiterst complexe Coma, dat de technische vooruitgang van de Noren laat horen.

Het album bestaat uit losse songs en daarom ontbreekt de samenhang wel eens. Zo sluit het richting Agent Fresco bewegende Stuck niet lekker aan op Bonneville. Elders verlopen de overgangen soepeler. Het luisterplezier varieert echter, want sterke en minder sterke nummers wisselen elkaar af. Stuck en Captive werpen zich waarschijnlijk bij weinig fans als favoriet op. Maar Bonneville, Mirage, The Weight Of Disaster en Illuminate behoren tot de sterkste tracks. Laatstgenoemde bevat een heerlijke vibe en een orgelmelodie. Elders is er gebruikgemaakt van cellopartijen van Raphael Weinroth-Browne, welke in meerdere songs te horen zijn. Al eerder is de bijdrage in Stuck aangehaald, maar vermeldenswaardig is ook het cellospel in het fragiele titelnummer en de epische, tragische, zeer persoonlijke afsluiter The Last Milestone. Hoewel deze tracks bij een bepaalde groep luisteraars wat aan de lange kan aanvoelen, zijn ze aangrijpend en zitten ze vol gevoel.

Zo zijn er wat punten van kritiek, maar Malina is een sterk en zeer divers album dat na meerdere luisterbeurten zijn geheimen prijsgeeft. From The Flame en The Weight Of Disaster hebben instant memorabele refreinen. De andere tracks hebben wat meer tijd nodig om door te dringen. Bonneville en Mirage groeien al snel en ook andere tracks volgen. Een klein aantal blijft wat achter bij de torenhoge verwachtingen, zeker bij degenen die hadden gehoopt op een terugkeer naar de eerste twee albums. Leprous stelt met een heel goed album veruit de meeste fans zeer tevreden en zal met de schijnbaar toegankelijkere richting, maar stiekem toch complexe songwriting, een groter publiek aanspreken. Terugkomend op de framboos: indien je geïnteresseerd bent in de achtergrond van de muziek, ontdek je vroeg of laat de diepere betekenis ervan.

Tracklist:
1. Bonneville
2. Stuck
3. From The Flame
4. Captive
5. Illuminate
6. Leashes
7. Mirage
8. Malina
9. Coma
10. The Weight Of Disaster
11. The Last Milestone

Score: 84 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 27 augustus 2017

Meer Leprous:

Zoeken
    23 februari:
  • Amaranthe - The Catalyst
  • Autumnblaze - Auf zerfetzten Schwingen
  • Blaze Bayley - Circle Of Stone
  • Borknagar - Fall
  • Cathubodua - Interbellum
  • Cemetary Moon - Inside The Dark Kingdom volume 1
  • Darkest Hour - Perpetual | Terminal
  • Druadan Forest - Dismal Spells Part 2 - The Night Circus
  • Dust Bolt - Sound & Fury
  • Job For A Cowboy - Moon Healer
  • Mick Mars - The Other Side Of Mars
  • Motörhead - The Löst Tapes
  • Nebularis - Exodus - Shattered Earth Saga - Pt 1
  • Theragon - Lumina
  • They Came From Visions - The Twilight Robes
  • 24 februari:
  • Rifforia - Axeorcism
  • 29 februari:
  • Wrang - Haatspraak
  • 1 maart:
  • Bruce Dickinson - The Mandrake Project
  • Firewind - Stand United
  • Messiah - Christus Hypercubus
  • Ministry - Hopiumforthemasses
  • Suicidal Angels - Profane Prayer
Het nieuwe album Invincible Shield van Judas Priest, verkrijgbaar vanaf 8 maart

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.