Solbrud - Vemod
Label: Indisciplinarian
Solbrud - Vemod
Solbrud is een Deens gezelschap (afkomstig uit Kopenhagen) dat epische black metal maakt en met Vemod aan zijn derde full-length toe is. De vorige twee albums hebben de band weinig naamsbekendheid opgeleverd, maar met een kleinschalige Europese tour samen met de Zuid-Afrikaanse band Wildernessking (de bands stonden eind juli samen met IZAH op de planken in Utrecht) heeft Solbrud zich live aardig in de kijker weten te spelen. Hoewel de opkomst matig was, kon de band op positieve reacties rekenen. Afgaande op het materiaal op Vemod is dat niet gek, want de muziek van deze Denen mag er zijn.

De muziek van Solbrud staat met één been in de atmosferische (post-)blackmetalbeweging, waarbij met name bands als Wolves In The Throne Room en het eerder genoemde Wildernessking als referentiepunten aangedragen kunnen worden. Tegelijkertijd grijpt Solbrud terug op klassieke Scandinavische bands. In de folk-achtige grimmigheid van de tracks zijn invloeden van Kampfar en Windir niet ver weg. Die combinatie van nieuw en oud, nog eens aangevuld met een messcherpe, maar krachtige sound, werkt uitstekend op Vemod. Bovendien zorgen de bovengemiddelde lange nummers (afsluiter Besat Af Mørke is met bijna negen minuten de kortste track, terwijl Menneskeværk met bijna zeventien minuten de langste is) voor een heerlijke, epische sfeer op Vemod.

Opener Det Sidste Lys begint nog ingetogen met samples van regen op een bedje van akoestisch gitaarwerk. De track bouwt rustig op, totdat na een minuut of vijf een noeste versnelling volgt. Het machtige Forfald - de beste track op het album - begint direct een stuk feller en grimmiger. Er waart een heerlijke, ouderwetse Taake-vibe door het nummer. De boxen bevriezen er bijna van! Met Menneskeværk wordt juist weer traag en log gestart en lijkt Solbrud ineens op een zware doomband, maar al snel wordt het gaspedaal hervonden. Helaas haalt de band halverwege onnodig de vaart uit het album door een midtempo-stuk dat weinig toevoegt.

Zo laat Solbrud op Vemod goede ideeën horen, maar is er ook nog wel wat ruimte voor verbetering. Hoewel de band er regelmatig in slaagt een grimmige en epische sfeer te creëren, zijn de nummers ook wat onderling inwisselbaar en zorgen sommige breaks ervoor dat de ‘flow’ onnodig uit de muziek wordt gehaald (iets wat live overigens ook al opviel). De liefhebbers van kille black metal met lange, uitgesponnen nummers halen met Vemod een verdienstelijk schijfje in huis, maar er is nog werk aan de winkel om de echte top te bereiken.

1. Det Sidste Lys
2. Forfald
3. Menneskeværk