Jorn - Life On Death Road
Label: Frontiers Records
Jorn - Life On Death Road
Na zijn vertrek bij de powermetalband Masterplan (met wie hij drie albums maakte) en de progressieve metalband Beyond Twilight (waarvan het debuutalbum The Devil’s Hall Of Fame nog steeds grandioos is), heeft de Noorse heavymetalzanger Jørn Lande vooral aan zijn solocarrière gewerkt. Dat heeft hem geen windeieren gelegd, want onder zijn eigen naam heeft Lande inmiddels een behoorlijke discografie opgebouwd. Naast een reeks solo-albums leende de zanger met het gouden stemgeluid zich ook voor samenwerkingen met Russell Allen (Allen-Lande) en Trond Holter (het geweldige Dracula: Swing Of Death). Inspiratie genoeg dus en dat verklaart ook waarom Jorn slechts één jaar na het coveralbum Heavy Rock Radio alweer met een nieuwe full-length op de proppen komt.

Hoewel ten opzichte van Traveller (2013) de volledige line-up is vervangen, is Life On Death Road een typische Jorn-plaat geworden. Dat kan zowel positief als negatief geïnterpreteerd worden. Positief is dat de solide spierballenrock van Jorn nog altijd enorm lekker in het gehoor ligt. Een negatief punt is dat de Noor wel erg braaf binnen de lijntjes kleurt, waardoor Life On Death Road geen enkele verrassing bevat. Toch behoort het album over de gehele linie tot een van de betere platen die Jorn heeft uitgebracht. Dat komt vooral omdat de nummers behoorlijk geïnspireerd klinken. Vooral het titelnummer, de fraaie powerballad I Walked Away en het oprechte Man Of The 80’s behoren tot de hoogtepunten uit het omvangrijke oeuvre van Jorn.

Wat opvalt ten opzichte van de vorige albums, is dat Life On Death Road autobiografischer en persoonlijker is. Dat geeft nummers als The Optimist en het eerder genoemde Man Of The 80’s net een beetje extra mee. Verder valt op dat vooral de nieuwe gitarist Alex Beyrodt (bekend van Primal Fear) zich onderscheidt met een aantal vurige solo’s waar de klasse vanaf spat. Bovendien is hij verantwoordelijk voor de compositie Fire To The Sun, dat meteen een van de stoerste tracks van het nieuwe album is. Bij sommige midtempo-nummers zakt het niveau ietwat, zoals Hammered To The Cross (The Business) en Dreamwalker. Daar komt nog eens bij dat de plaat met een speelduur van vijfenzestig minuten iets aan de lange kant is.

Toch ben ik overwegend positief over Life On Death Road. De liefhebber van stoeremannenrock met solide gitaarwerk en uitstekende, gepassioneerde zang weet wat hij van Jorn kan verwachten en wordt met deze nieuwe full-length zeker niet teleurgesteld. Op enkele wat mattere tracks na is het niveau van de nummers op Life On Death Road consistent. En de kers op de taart wordt zoals gebruikelijk verzorgd door Lande zelf, die de gedegen rocknummers met zijn uitmuntende stemgeluid extra cachet geeft.

1. Life On Death Road
2. Hammered To The Cross (The Business)
3. Love Is The Remedy