• Mike Bordin (Faith No More) - 60
  • Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Demon Head - Thunder On The Fields
Label: The Sign Records

Demon Head - Thunder On The Fields

Je zou denken dat alle clichématige bandnamen ondertussen al vergeven zijn. Het in 2012 opgerichte Deense gezelschap Demon Head bewijst het tegendeel. Dit vijftal brengt twee jaar geleden zijn eerste langspeler Ride The Wilderness uit. Demon Head combineert op deze plaat doom en hardrock. Het dit jaar verschenen Thunder On The Fields ligt qua basisgeluid min of meer in het verlengde van het debuut. Ondanks dat de Denen in dezelfde vijver vissen als Graveyard, Witchcraft en Kadavar, blijkt Demon Heads tweede album absoluut de moeite van het beluisteren waard te zijn.

De voornaamste reden waarom Thunder Of The Fields ondanks het gebrek aan originaliteit toch slaagt en weet te boeien, zit in de songwriting. De zeven composities mogen qua basisgeluid dan weinig nieuws onder de zon zijn. De liedjes zelf staan als een huis. Alle composities weten de aandacht er goed bij te houden. Het sleutelwoord is afwisseling. Demon Head wisselt regelmatig van tempo en dat levert met Menneskeæderen (het enige Deenstalige nummer) en Hic Svnt Dracones dynamische composities op. Ook verschillen de individuele songs genoeg van elkaar. In Gallows Omen mikt de band wat meer op een duistere (doom)sfeer, terwijl de titeltrack wat meer episch opgebouwd is en melancholisch in de oren ligt.

Een andere succesfactor is de aanwezigheid van dubbele gitaarpartijen van de broers Gjerluff en Gjerlufsen Nielsen. In elk nummer zijn er wel melodieuze hooks en solo’s te bespeuren. Demon Head maakt volop gebruik van de luxe en ruimte van twee gitaristen, wat de songs nog dynamischer maakt. Zanger Ferreira Larsen heeft een aangename, lage stem. Hij houdt de noten vaak lang aan en doet vaak denken aan Glenn Danzig. Ook hij brengt regelmatig wat verandering aan in zijn vocalen, waardoor de zang niet eentonig wordt.

Thunder On The Fields is een schoolvoorbeeld van een album waarmee Demon Head het wiel weliswaar niet opnieuw uitvindt, maar wel overeind blijft door simpelweg sterke liedjes te schrijven. Demon Head doet eigenlijk alles goed wat je als band in dit genre kunt doen. Deze Denen hebben het goed begrepen en dat belooft leuke dingen voor de toekomst van dit kwintet uit Kopenhagen.

1. Menneskeæderen
2. We Are Burning
3. Thunder On The Fields